Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fremtidens Lyon

En gigantisk svævende krystal af glas og stål er rammen om et nyt natur- og videnskabsmuseum i bydelen Confluence og er samtidig symbol på Lyons mål for at skabe en bæredygtig fremtidsby i det gamle industri-område.

Musée de Confluence viser vejen for resten af byen.
Musée de Confluence viser vejen for resten af byen.

Man kan se den på lang afstand. Den står som et fantasidyr og blinker med alle sine glas- og stålflader i solen, og når man kommer helt tæt på, er bygningen gigantisk. Overvældende i sin størrelse, men samtidig med en lethed.

Selv kalder Lyons turistråd den for en blanding af svævende sky og krystal, men det monumentale bygningsværk, der efterhånden er løbet op i 2.1 mia. kroner, står solidt på sine betonpiller på den yderste spids af byens tidligere industriområde og er kommet til at hedde Musée de Confluence.

Confluence betyder sammenløb. Her er det i bogstaveligste forstand af floderne Rhône og Saône, der flyder på begge sider af Lyon og finder sammen i en fælles strøm for enden af øen Presqu’île, som en stor del af den gamle by ligger på. Derfor har det aldrig heddet andet, dengang det var et kedeligt industriområde med siloer, pakhuse og anløb for store fragtskibe.

Nu er både museet og hele Confluence vartegn for Lyons ambitioner om at sammensmelte det nye og det gamle Lyon, så byen bliver dobbelt så stor, men udvidet på en forsvarlig, bæredygtig måde.

Dels ved at man skaffer boliger og arbejdspladser med alle daglige fornødenheder og faciliteter inden for rækkevidde, så man ikke skal bruge unødig CO2 på at kunne købe ind, og dels tiltrækker turister fra nær og fjern med aktiviteter og oplevelser ud over det sædvanlige.

En by i fremdrift

Jeg tager den charmerende vandvej med Le Vaporetto fra det gamle Lyon og 30 minutter senere tøffer den i havn ved Place Nautique i Confluence ud for shoppingcentret af samme navn. Jeg får det straks bedre, da jeg får at vide, at den sejler på en diesel-elektrisk hybridmotor, som sparer 40 pct. brændstof.

Lidt mere tidseffektiv er turen med den næsten lydløse sporvogn T2, der forbinder hele den nye bydel med den gamles metro-linje.

Den kører bl.a. ud til Musée de Confluence og videre mod det nye, katolske universitet, som er bygget op omkring de to nedlagte fængsler Saint-Paul og Saint-Joseph, der som nærmeste nabo har den 80 hektar store offentlige Parc de Gerland, anlagt allerede i 2002 som første led i den ambitiøse udbygningsplan, der kaldes for Europas største byfornyelse.

Det er gået stærkt, selv om ikke alle tidsfrister og budgetter er overholdt, men det tegner lovende.

Folk flytter ind i de innovative arkitektoniske lejlighedskomplekser ud til vandet og flokkes i fritids- og forbrugspaladset med det officielle navn Pôle de Commerces et de Loisirs de Confluence, men også om de to ugentlige fødevaremarkeder ved Cours Bayard og Cours Charlemagne, hvor friske fødevarer sælges på gaden på gammeldags maner, og på de mange bistroer og restauranter, som er kommet i kølvandet på udbygningen.

Men museet er og bliver kronen på værket, selv om der er frist for færdiggørelsen af hele lokalplanen til 2020.

Det er en arkitektonisk oplevelse med sit dekonstruktivistiske design af det østrigske firma Coop Himmelb(l)au, men forventeligt også interessant indendøre med sine ambitioner om at favne naturvidenskab, antropologi, etnografi, kunst og kultur på de 22.000 kvm udstillingsareal, hvor man vil forsøge at give svar på flere af de eksistentielle spørgsmål som »hvem er vi, hvad laver vi og hvor kommer vi fra?«.

Helt i tråd med den overordnede idé om at skabe en ny by ved genbrug og i samspil med natur, gammel arkitektur og sund fornuft.

Rejseliv var inviteret af Lyons turistråd.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.