Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flere klager over dealsites

Det kan være en god idé at købe rejsen direkte hos rejseudbyderen, råder Forbrugerrådet Tænk.

Toscana i Italien er et af de mange rejsemål, man kan købe rejser til gennem forskellige danske dealsites. Foto: Antonio Cinotti
Toscana i Italien er et af de mange rejsemål, man kan købe rejser til gennem forskellige danske dealsites. Foto: Antonio Cinotti

Der kan være mange penge at spare, når du køber et af de tilbud, som dealsites tilbyder i samarbejde med forskellige rejseudbydere.

Men lever hotellet ikke op til sine fire stjerner, eller er surflektionerne kortere, end tilbuddet lovede, så vælger flere og flere danskere at klage for at få kompensation, melder Pakkerejse-Ankenævnet, der behandler forbrugerklager over pakkerejseprodukter købt hos danske rejsebureauer.

Og netop antallet af klagesager i forbindelse med dealsites er siden 2013 steget, fremhæver ankenævnet i sin nyligt offentliggjorte årsberetning for 2015. For køber man weekendturen eller sommerferien gennem den slags mellemhandlere, risikerer man at komme i klemme, hvis rejsen ikke går som planlagt, og man vil klage.

»Et væsentligt problem ved køb af rejser gennem dealsites er spørgsmålet om, hvorvidt det er sitet, der skal hæfte ved en klage, eller om det er rejsearrangøren,« forklarer Laila Aackman, der er sekretariatsleder og jurist i Pakkerejse-Ankenævnet.

Hun ser stigningen i klagesager som et udtryk for, at danskerne i højere grad end tidligere køber deres ferie over nettet og dermed gennem forskellige onlineudbydere.

Også Forbrugerrådet Tænk oplever en stigning i henvendelser fra danskere, der kommer i klemme med deres klage mellem et dealsite og en rejsearrangør.

»Problemet er, at forbrugeren risikerer at stå imellem de to parter uden at få hjælp, fordi hverken dealsite eller rejseudbyder mener, at de har ansvaret for, at købet ikke lever op til salgsbetingelserne,« fortæller vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe og forklarer, at der blandt landets klage- og forbrugerinstanser ikke er enighed om, hvor tydeligt det skal fremgå for forbrugeren, at rejsen er solgt gennem et dealsite og altså ikke gennem den tekniske rejsearrangør.

»Med den juridiske uklarhed, der er på området nu, så er det bedste råd at købe billetten direkte hos rejseudbyderen, hvis man vil være foruden en eventuel diskussion om, hvem der skal sørge for dig, hvis der er problemer. Handler du direkte hos udbyderen, så er du sikker på, hvem du skal gå til,« forklarer Vagn Jelsøe og råder blandt andet forbrugere, der vælger at slå til på de attraktive netpriser, til at kigge nærmere på rejseudbyderen bag dealsitet og få en fornemmelse af, om det er en troværdig og respektabel forhandler.

Læs også: http://www.b.dk/rejseliv/japansk-show-robot-paa-menuen

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.