Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flere direkte fly fra Danmark til fjerne rejsemål

Nye flytyper med lavere brændstofforbrug åbner muligheder for at flyve direkte til oversøiske destinationer. Rejseliv ser på de fire nyeste.

Airbus A350 er efter sigende stå støjsvag, at passagererne kan høre hinanden, selv hvis de hvisker.
Airbus A350 er efter sigende stå støjsvag, at passagererne kan høre hinanden, selv hvis de hvisker.

Indtil for få år siden betød en flyrejse mellem Europa og destinationer i USA, Caribien eller Asien for de fleste passagerer en mellemlanding og et skift til et større fly i en af Europas store lufthavne, som f.eks. London eller Paris.

Sådan er det ikke mere. De mellemstore europæiske lufthavne får stadig flere langdistanceruter, så passagererne kan flyve direkte til fjerne rejsemål. I Københavns Lufthavn er antallet af direkte langdistanceruter steget fra 22 til 32 på fem år, og alene sidste år kunne lufthavnen præsentere fem nye interkontinentale ruter.

En væsentlig forklaring på den udvikling er de nye typer af fly, der går på vingerne i disse år. De er mindre, lettere og bruger mindre brændstof end traditionelle langdistancerutefly, som f.eks. Boeing 747. Dermed er det rentabelt for flyselskaberne at åbne flere direkte langruter fra Europas mellemstore lufthavne, hvor passagergrundlaget er mindre end i de store knudepunkter.

Et eksempel er ruten mellem København og St. Croix på De Vestindiske Øer – en rute, der næppe ville have været grundlag for med ældre flytyper. Nu flyver Norwegian på ruten med en ny Boeing 787 Dreamliner med plads til 291 passagerer.

Boeing 787-9 Dreamliner har et vingespænd på 60 meter.
Boeing 787-9 Dreamliner har et vingespænd på 60 meter.

»De nye flytyper ændrer markedet markant. De er mere effektive at flyve med og har en længere rækkevidde, end man tidligere har set,« siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank med fokus på luftfart.

»Vi har vænnet os til at flyve direkte med lavprisselskaberne, og nu har man flytyper, der også muliggør det på langruter. Det betyder, at passagererne får langt flere valgmuligheder,« siger han.

Dreamlineren kom på markedet i 2011 og har siden været med til at ændre markedet for lange flyrejser over hele verden. Den bruger omkring 20 pct. mindre brændstof end ældre fly af samme størrelse og kan flyve cirka 14.000 km nonstop. Det er længere end afstanden fra København til Perth i Australien.

Der er allerede næsten 400 Dreamlinere på vingerne rundt om i verden. En af kunderne er Norwegian, som har ni Dreamliner-fly i drift og om fem år vil have 38 stk. i sin flåde.

Dreamlineren har gjort det muligt for Norwegian at åbne en række nye langdistanceruter fra lufthavne i Skandinavien. Alene fra København flyver selskabet nu direkte til Bangkok, Fort Lauderdale, New York, Puerto Rico, St. Croix, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas og Boston.

Selskaber som Qatar Airways og Air Canada benytter også B787-flyet på langruter fra København, og fra næste vinter vil Star Tours gæster flyve til både Thailand, Mexico og Mauritius med Dreamliner-flyet.

Læs også: http://www.b.dk/rejseliv/vi-ser-solen-hver-dag

Konkurrent til Dreamlineren

Mens Dreamlineren erobrer verden, er flyproducenterne på vej med andre nye flytyper, der kan føre til endnu flere langdistanceruter fra mellemstore lufthavne i Europa. Airbus har allerede introduceret A350XWB, der ses som en direkte konkurrent til Dreamlineren.

SAS har bestilt otte styk af det nye fly, som ifølge selskabet bruger op til 30 pct. mindre brændstof end de eksisterende Airbus A330 og A340. SAS får det første eksemplar af A350eren leveret i 2018, mens Finnair som det første europæiske selskab tog flyet i brug sidste år og nu bruger det på sine ruter til Asien.

Både Dreamlineren og A350eren er såkaldte wide-body fly, som har plads til to midtergange ligesom på klassiske langdistancefly. Men flyfabrikkerne ser nu også et marked for særlige langdistanceudgaver af mindre flytyper med kun en midtergang.

Boeing er i øjeblikket ved at prøveflyve det nye B737 MAX, som skal være klar til levering næste år. Det bygger på et af verdens mest brugte mellemdistancefly, men har i MAX-udgaven en længere rækkevidde.

Norwegian har været på storindkøb hos Boeing og bestilt 100 eksemplarer af flyet. Det skal blandt andet bruges på selskabets ruter fra Storbritannien til USA, og Norwegians topchef, Bjørn Kjos har også sagt, at selskabet vil åbne en ny rute fra Aalborg direkte til New York, når man får de første eksemplarer af flyet næste år.

»Det kan sagtens blive virkeligheden for de ferierejsende, at de også får et udvalg af langdistanceruter fra lufthavne i provinsen. Jeg er ikke i tvivl om, at Norwegian vil forsøge det. Så må vi se, om det kan bære,« siger Jacob Pedersen fra Sydbank.

Airbus’ modsvar til B737 MAX er en ny langdistanceudgave af det populære A321-fly. Den nye A321LR (Long Range) skulle komme på markedet i 2019 og får ifølge selskabet en længere rækkevidde end noget andet fly i den størrelse.

Læs også: http://www.b.dk/rejseliv/kirsten-birgits-guide-til-det-kulturelle-europa

Ny teknologi og flere finesser i flyene

De nye flytyper giver ikke alene passagererne nye direkte flyruter. De er også spækket med ny teknologi og finesser, som kan gøre de lange flyrejser mere behagelige.

Boeings Dreamliner har f.eks. ekstra store vinduer, så der kommer mere dagslys ind i kabinen, og i stedet for det klassiske plastgardin kan man justere lysindfaldet elektronisk. Samtidig kan besætningen skabe forskellige stemninger i kabinen ved hjælp af intelligent LED-lys i utallige farvenuancer.

Finnair 350 Economy
Finnair 350 Economy

En anden nyskabelse er lufttrykket i kabinen. I Dreamlineren svarer det til lufttrykket i 1.800 meters højde frem for de 2.400 meter, som er standarden i ældre flytyper. Sammen med flyets avancerede klimaanlæg skulle det give passagererne mindre jetlag efter de lange flyrejser.

Airbus’ A350-fly har en række tilsvarende features, heriblandt store panoramavinduer. Samtidig er kabinen 13 cm bredere end kabinen i Dreamlineren og ifølge Airbus så støjsvag, at passagererne kan høre hinanden, selv hvis de hvisker.

Bredere sæder, mere benplads og bedre underholdningssystemer er nogle af de andre fordele, man kan opleve som passager i de nye flytyper. Men det afhænger helt af, hvilke selskaber man flyver med og på hvilken klasse.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.