Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danskerne skal i service-skole

Danmark er blandt de dyreste rejselande, og det får turisterne til at forvente et højere serviceniveau. Horesta er klar med projekt NICE.

Service er meget mere end hurtig betjening, som billedet her fra et af de traditionsrige tjenerløb på Gråbrødre Torv i København. Det skal tjenere og ansatte i hoteller, lufthavn, forretninger og taxachauffør lære i projekt NICE.
Service er meget mere end hurtig betjening, som billedet her fra et af de traditionsrige tjenerløb på Gråbrødre Torv i København. Det skal tjenere og ansatte i hoteller, lufthavn, forretninger og taxachauffør lære i projekt NICE.

Når de udenlandske turister bliver bedt om at vurdere deres ophold i Danmark, giver de karakterer over fire - ud af fem mulige - for både kvalitet og service.

Men når service og kvalitet sættes sammen med den pris, turisterne har betalt, så daler deres karakter til 3,4.

»Det viser med al tydelighed, at service-delen er noget, vi skal arbejde med. For som den dyre destination, Danmark er, stiger turisternes forventning til den service, de får,« siger Katia K. Østergaard, direktør i Horesta, Hotel-, restaurant-, catering- og turisterhvervets hovedorganisation.

Læs også: Om giraf-balladen og turismen

Og Horesta er klar med første møde i et helt nyt projekt NICE for »New Innovative Customers Experiences«.

Målet er at få flere tusinde medarbejdere, der er beskæftiget i servicefag i og omkring turisme, gennem et projekt-forløb i det, som Katia K. Østergaard kalder engageret service og en ny værtsskabsrolle.

»Der er ikke tale om et traditionelt service-kursus, for vi skal ikke bare yde »kølig høflig« service. Vi skal lære at tage værtsskab og yde en service, der både taler til hjerte og hjerne og giver en oplevelse ud over forventet«, forklarer hun og giver et eksempel, som hun har fra McDonalds, der som virksomhed er kendt for sine servicemanualer.

»Selv om medarbejderen har lært sin manual udenad, og omhyggeligt får sagt det hele, er det alligevel først god service, hvis han også bemærker, at kunden er en nybagt student, og får sagt tillykke.« 

Læs også: Danmark skal klædes på til kinesiske turister

Definitionen på god service er at give gæsten en oplevelse, som han eller hun får lyst til at fortælle om og dele med andre.

Det gør man typisk, når man oplever noget, som er mere end forventet. Første møde om, hvordan man når dertil, har Horesta og samarbejdsparterne inviteret til om et par uger, og interessen har været stor.

Der er deltagere fra både hoteller, restauranter, detailhandelen, attraktioner, lufthavn og taxa-selskaber. På mødet vil deltagerne få redskaber, som de kan bruge i det videre forløb hjemme i egne virksomheder, og på den måde skal service-forståelsen brede sig som ringe i vandet.

»Der skal sættes et generelt fokus på service, og vi skal bredt ud i hele turismekæden. For hvad nytter det, hvis turisten har fået gode service-oplevelser på hotellet og i restauranten, hvis sidste indtryk af Danmark er en sur taxachauffør på vej til lufthavnen?« siger Katia K. Østergaard.

Læs også: Her er verdens bedste hoteller

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.