Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Air Berlin er gået konkurs: Er du sikret?

Indtil videre fortsætter Air Berlin som planlagt, men der kan komme problemer, hvis selskabet helt indstiller sine flyoperationer.

Hvis man har købt sine flybilletter direkte fra Air Berlin, kan man ikke få erstatning, hvis selskabet stopper sine flyoperationer helt.
Hvis man har købt sine flybilletter direkte fra Air Berlin, kan man ikke få erstatning, hvis selskabet stopper sine flyoperationer helt.

Flyselskabet Air Berlin meddelte i tirsdags, at det går i betalingsstandsning. I første omgang har selskabet meddelt, at dets flyoperationer vil blive opretholdt som normalt – til at begynde med. Derved har intet ændret sig for de passagerer, der ligger inde med et par Air Berlin-flybilletter på hånden.

Det fortæller Christian Nielsen, Chief Legal Officer i virksomheden AirHelp, der hjælper rejsende med at få kompensation fra deres flyselskab. Man er således stadig garanteret erstatning, hvis ens fly fra Air Berlin bliver forsinket eller aflyst, siger han:

»Man er som passager dækket ind under de eksisterende EU-regler på området, der betyder, at man kan kræve op til 4.500 danske kroner af selskabet, hvis ens fly bliver aflyst eller forsinket mere end tre timer.«

Det er først, hvis Air Berlin helt stopper deres flyvninger, man skal bekymre sig, forklarer han:

»Hvis Air Berlins flyoperationer på et senere tidspunkt stopper helt, så er købte billetter ikke længere gyldige. Hvis flyet er booket direkte via Air Berlin, og selskabet stopper alle deres flyvninger, så er der desværre ingen chance for at opnå kompensation. Anderledes ser det ud, hvis billetten er booket via et rejsebureau eller et partnerflyselskab. De kan nemlig være ansvarlige for at dække billetten, afhængig af om de er dækket af en rejseforsikringsordning som f.eks. Rejsegarantifonden. I de tilfælde, hvor flyrejsen er købt som en del af en pakkerejse, så er man som udgangspunkt berettiget til kompensation fra udbyderen,« forklarer Christian Nielsen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.