Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Voldsomme uenigheder om Storstrømsbro

Regeringen og oppositionen kan ikke blive enige om finansieringen af den nye Storstrømsbro, og forhandlingerne er derfor brudt sammen. Oppositionens forslag er urealistisk, lyder det fra Socialdemokraterne. Venstre afviser.

En rapport anbefaler, at det bedst kan betale sig at rive den forældede bro mellem Sydsjælland og Falster ned og bygge en ny. Foto: Søren Bidstrup
En rapport anbefaler, at det bedst kan betale sig at rive den forældede bro mellem Sydsjælland og Falster ned og bygge en ny. Foto: Søren Bidstrup

Forhandlingerne om den nye Storstrømsbro brød torsdag eftermiddag sammen, fordi regeringen og oppositionen er uenige om finansieringen. Det er Venstre, der bliver nødt til at tage sig sammen og komme tilbage til forhandlingsbordet, lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn.

- Oppositionens forslag til finansieringen er fuldkommen urealistisk, og nu er der behov for en tænkepause, hvor de kan besinde sig og komme tilbage til forhandlingerne. Vi håber virkelig, Venstre tager sig sammen, for ellers risikerer vi, at vi slet ikke får nogen Storstrømsbro, siger han.

Broen forventes at koste 3,9 milliarder, og de penge vil regeringen finde i infrastrukturfonden, mens oppositionen vil betale for broen via Femern Bælt-forbindelsen ved at forlænge tilbagebetalingstiden med seks år. Et forslag, som regeringen i første omgang var åbne over for, men nu viser det sig, at det ikke kan lade sig gøre, fortæller Rasmus Prehn.

- Vi har i to måneder fået forslaget belyst i alle ender, og hver en sten er blevet vendt. Konklusionen er, at det ikke kan lade sig gøre. Det er både af økonomiske og juridiske grunde samt af interne politiske årsager i Tyskland. Det er simpelthen et no go, og når Venstre fortsætter med at holde fast i det, er det ren fantasi, siger han.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, afviser blankt Socialdemokraternes påstand om, at en finansiering via Femern Bælt-forbindelsen ikke kan lade sig gøre.

- Det er simpelthen usandt. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, konsekvensen er bare, at tilbagebetalingstiden bliver forlænget med op til seks år, uden at projektet sættes over styr, og det er vi villige til at lægge ryg til. Vi er fire blå partier, der er kommet med et forslag i dag, og det har ministeren på arrogant vis fejet af bordet. Det er meget trist, siger han.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) foreslog ved dagens forhandlinger, at alle tog en tænkepause, inden de kunne optages igen, og ifølge Rasmus Prehn er det især Venstre, der har brug for tænkepausen.

- Vi har sagt til Venstre og de andre, at vi meget gerne vil forhandle, men det er vi forhindret i, når de kaster sådan en bombe ind i manegen, siger den socialdemokratiske trafikordfører.

Men Venstre står stadig fast.

- Vores forslag står, som det står, og det trækker vi ikke. Det er jo ikke for sjov, vi har lavet det, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ingen af parterne kan oplyse, hvornår forhandlingerne genoptages.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.