Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Vi havde ikke investeret i otte års kampagne i Danmark, hvis det ikke var vigtigt«

Danskerne kan se frem til mere end to ugers massiv reklamekampagne fra flyfabrikanten Boeing i aviser, togstationer og i radioen. Det skal påvirke både danskerne og politikerne. Og der er meget på spil for både Boeing og Danmark, siger vicepresident Tom Bell.

Sent tirsdag aften blev en prominent mand fløjet ind fra Washington og satte fødderne på dansk jord.

Timingen var nøje planlagt gennem længere tid af den amerikanske flyfabrikant Boeing, der er en af de tre konkurrenter om at vinde en enorm milliardkontrakt med den danske stat om at levere nye kampfly.

Det var derfor, Tom Bell, Boeings senior vicepresident for Global Sales & Marketing for Defense, Space & Security, som det hedder, var fløjet fra Washington til København.

Onsdag mødtes han med nogle »vigtige stakeholders«, men det var begivenhederne dagen efter, der havde bragt Tom Bell til Danmark.

Omfattende kampagne på vej

Torsdag morgen kunne Berlingskes læsere slå op på en helsidesannonce i avisen fra Boeing om den amerikanske virksomheds kampfly, Super Hornet.

Det samme kunne læserne af Jyllands-Posten. Og Politiken. Og Børsen, BT, Ekstra Bladet, Kristeligt Dagblad, MetroXpress og Information, ligesom man kunne se det på toppen af diverse netaviser.

Artiklen forsætter under billedet

De samme steder kunne man igen fredag læse helsidesannoncer fra Boeing, og det kommer man til at kunne over de næste lidt mere end to uger, hvor der samtidigt vil være udendørsreklamer på togstationer og busstoppesteder og reklamespots i radioen.

Det var derfor, Tom Bell rejste til Danmark.

For at svare på spørgsmål om den massive kampagne fra journalister. Og for at, som han siger, sparke gang i en debat om Danmarks indkøb af nye kampfly, der er anslået at løbe op 30 milliarder kroner alene i indkøbspris.

Deadline nærmer sig

»Det danske parlament har indikeret, at vi er tæt på den fase, hvor regeringen kommer med sin anbefaling til, hvilke fly der skal købes. Politikerne har sagt, de ønsker offentlig debat om kampflyene, og vi tror meget på vores Super Hornet, så vi vil gerne sætte gang i den debat og informere danskerne om vores fly,« siger Tom Bell, da Politiko.dk snakker med ham fredag formiddag over telefonen fra London på hans vej hjem til Washington.

Det er et mangeårigt omstridt politisk projekt til op i mod 90 mia. kr. - 30 mia. til indkøb og resten til vedligeholdelse, drift og videreudvikling - over en 30-årig periode, der er gået ind i den afgørende fase.

I 2007 indledte Forsvarskommandoen arbejdet med at finde nye kampfly til at erstatte de nuværende F16, der nærmer sig slutdatoen. I 2009 blev indkøbet under først forsvarsminister Søren Gade (V) og året efter hans afløser Gitte Lillelund Bech (V) udskudt.

Danske F16 fly på en base i Kuwait.
Danske F16 fly på en base i Kuwait.

Siden er det løbende taget af og lagt på tegnebrættet, men nu forventes det, at regeringen inden 1. juni anbefaler en af de tre flyfabrikanter, der er med i slutspillet om at levere omkring 25 kampfly.

Foruden Boeing med sin Super Hornet er det europæiske samarbejde Eurofighter og Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter inde i billedet.

Regeringen skal efterfølgende blive enig med forsvarsforligspartierne - alle partier udover Enhedslisten og Alternativet – før indkøbet kan besluttes i Folketinget.

Tom Bell lægger ikke skjul på, at kampagnen måske nok er rettet mod at skabe debat i offentligheden om Danmarks nye kampfly, men også mod at overbevise politikerne om at købe Boeings fly.

»Vi har snakket med politikerne om argumenterne for Super hornet, og vi tænker, at danskerne også er interesseret i, hvad vi fortæller politikerne og beslutningstagerne. Og vi har intet at skjule, så vi besluttede at rette en kampagne mod begge,« siger Tom Bell, der fortæller, at Boeing har informeret flere politikere om kampagnen.

Hvor vigtigt er det for Boeing at få den her aftale?

»Vi havde ikke investeret i otte års kampagne i Danmark, hvis det ikke var vigtigt. Men mere vigtigt er de 30 og 40 års samarbejde, som Danmark vælger at samarbejde med en virksomhed i. Så hvor vigtigt det end er for Boeing, håber vi, at vi er de mennesker, Danmark laver en aftale med om at samarbejde med at udvikle jeres luftfart og andre industrier.«

Eksperter siger, Boeing er bagefter i forhold til især F35. Er det her et desperat forsøg på at vinde aftalen?

»Skiftende regeringer har sagt til os, at det er en åben konkurrence. Vi har spurgt, om Super Hornet har en fair chance for at få kontrakten, og svaret har været et klart ja, det er en helt åben konkurrence. Om det er desperat forsøg for at gøre noget, nej, ikke desperat overhovedet. Faktisk synes jeg, det er et tillidstræk. Vi er sikre på vores produkt, og at det vil kunne klare offentlighedens lys og debat. Så ikke desperat, men ydmyg,« siger Tom Bell.

Boeing fremhæver fire aspekter i annoncerne om Super Hornet. Både at det teknologisk kan det, der efterspørges, og at Boeing altid leverer til tiden og til den aftalte økonomi.

Samtidig drager annoncerne parallel til de skandaliserede IC4-tog, der efter flere års forsinkelse aldrig er sat helt ind på de danske togskinner.

Men Boeings annoncer slår mest på økonomiske fordele ved at vælge Super Hornet frem for andre fly.

Det vil være 20. mia. kroner billigere i drift og udgifter til vedligeholdelse end konkurrenterne, og det vil sikre 10.000 danske arbejdspladser over de næste 20 år, står der i annoncerne.

Flere eksperter mener, at Boeing spiller på det økonomiske aspekt, fordi statens budget er presset. Samtidig har Nato udtalt frygt for, at et dyrt indkøb af nye kampfly kan sprænge forsvarets budget og lægge det danske militær i ruiner, fordi der ikke er råd til andet militærudstyr.

Til det siger Tom Bell:

»Jeg tror ikke, at nogen beslutningstagere bruger skatteyderes penge uden at tænke godt over det. Vi fremlægger nogle økonomiske forhold om, hvorfor Super Hornet har lave omkostninger. Beslutningstagerne kan vælge Super Hornet og vide, at det vil komme præcis, som vi har lovet, præcis til tiden og til den præcise pris, vi har aftalt,« siger Tom Bell.

Lægger pres på nøglepersoner

Politiko.dk kunne torsdag fortælle, hvordan de tre flyfabrikanter lægger massivt pres på forskere, eksperter og beslutningstagere i kampen om at vinde milliardordren.

Lektor ved forsvarsakademiet Peter Viggo Jakobsen er blevet truet af en af Boeings konkurrenter, der ville anklage ham for videnskabelig uredelighed, og lobbyister har prøvet at påvirke ham til at mene noget bestemt, sagde han.

Tom Bell, presser i forskere, eksperter og beslutningstagere i den her debat?

»Jeg er ikke vidende om, at vi presser nogen for at sige noget bestemt. Vi taler da helt bestemt med alle om Super Hornet, vores værdier og vores forslag, men vi anvender bestemt ikke noget pres på nogen for at skrive noget på den ene eller anden måde.«

Men I har lobbyister ansat til at snakke med politikere, forskere og andre meningsdannere?

»Ikke så meget forskere. Vi har danske konsulenter, som hjælper os med at forstå, hvem der er de vigtige beslutningstagere og med at få kontakt til industrien. Og derigennem når vi mange mennesker og industrielle virksomheder, der vil have vores hjælp til at udvikle deres forretning. Så i den retning, ja, der ansætter vi folk til at nå folk med de muligheder, vi kan tilbyde. Men vi prøver ikke at vride armen rundt på folk eller sætte dem under pres,« siger Tom Bell.

Presset har været »meget stort«

Det er som bekendt i Forsvarsudvalget, at den endelige beslutning om det danske milliardindkøb skal træffes.

Formand for udvalget, de Konservatives Rasmus Jarlov, fortæller, at han har holdt »masser af møder« med de tre producenter, som alle har besøgt ham på hans kontor på Christiansborg.

Han finder det både naturligt og ganske uproblematisk, at de tre fabrikanter kæmper for deres sag.

»De har bestemt været meget aktive. Når det drejer sig om en ordre på op mod 30 milliarder kroner er det klart, at de holder sig til,« siger Jarlov.

Har du en fornemmelse af, hvor stort presset fra flyselskabernes lobbyister er i forhold til tidligere?

»Det er meget stort i den her sammenhæng. Det er der ingen tvivl om, fordi sagen er så stor, som den er. Vi taler om den største offentlige investering nogensinde, og derfor er det klart, at der bliver lagt rigtigt mange kræfter i at overbevise os om at vælge bestemte fly. Sådan må det være, når der er så meget på spil,« siger den konservative politiker og uddyber:

»Jeg ser ikke noget problem i det, så længe vi behandler producenterne ens og rimeligt. Det er fint, at de argumenterer for deres sag, det er jo en kamp om informationen, og jeg kan ikke se, hvor vi skal få informationen fra, hvis det ikke er fra producenterne selv. Men man skal selvfølgelig sørge for at holde tungen lige i munden som politiker for ikke at komme til at favorisere nogen af producenterne,« forklarer Jarlov.

Kan man ikke frygte for, at det bliver den producent med flest penge, flest annoncer og flest lobbyister, der kommer til at vinde buddet?

»Det er klart, at det spiller ind, men jeg vil gøre mit bedste for også at opsøge folk, som kan udfordre de informationer, vi får. Men det er klart at ligesom i alle andre politiske beslutninger, så spiller lobbyismen selvfølgelig en rolle. Det er ikke anderledes i denne sag end i alle andre, og jeg vil hellere have, at vi får informationen fra lobbyisterne og så er opmærksom på, at den er farvet, frem for at jeg vil sidde uden information, fordi jeg er bange for at tale med de mennesker.«

Jarlovs favorit?

Hvis Boeing med den her massive kampagne lykkedes med at overbevise befolkningen om, at de har det bedste fly, kan det så være med til at påvirke jeres beslutning?

»Jeg går ud fra, det er intentionen med det. Men det har jeg ikke noget problem med. Jeg hilser alt offentlig debat velkommen, og jeg mener, det er vigtigt, at vi får en offentlig debat, hvor befolkningen er oplyst om den beslutning, vi skal træffe.«

Har du selv en favorit i tremandsfeltet?

»Jeg har ikke besluttet mig endnu, og det tror jeg ikke, der er nogen af forligspartierne der har. Det håber jeg i hvert fald ikke, for det vil ikke være godt for den kommende debat,« siger Rasmus Jarlov.

Tom Bell er nu fløjet tilbage til USA, hvor han vil følge de næste ugers kampagner og debat i Danmark, et land »han respekterer meget højt for sin debatkultur«.

Om Boeings kampagne slutter efter de mere end to uger, vil han ikke udelukke.

»Så vil vi se, hvad der sker med regeringens anbefalinger, og hvor vi er i processen. Derefter må vi se, hvad vi gør derfra,« siger Tom Bell.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.