Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Venstre ønsker mere differentieret undervisning

Efter en Cepos-analyse punkterer den såkaldte klassekammerateffekt, peger Venstre på, at differentieret undervisning er ekstra vigtig.

Venstre mener fortsat, at landets folkeskoleklasser skal være bredt sammensat, men eleverne skal deles mere op i undervisningen, så elever på samme niveau i højere grad undervises sammen.

Det siger Venstres folkeskoleordfører, Louise Schack Elholm (V), på baggrund af en ny Cepos-analyse. Den viser, at svage elever ikke trækkes op ved at gå i klasse med stærke elever. Tværtimod.

»Undersøgelsen giver stof til eftertanke. Men den viser også, at differentieret undervisning er den helt rigtige løsning, når man gerne vil løfte alle børn til et bedre niveau,« siger hun.

Med mere differentieret undervisning kan børnene nemlig bedre blive mødt på deres niveau, lyder det.

»Jeg mener stadigvæk, man skal have blandede sammensætning af klasserne, for det giver en dynamik i en klasse, at man ikke alle sammen kommer med den samme baggrund. Men den differentierede undervisning mener jeg, må være svaret på det her,« siger Louise Schack Elholm.

Det er i dag op til hver enkelt skole at beslutte, hvor meget af undervisningen, der skal differentieres og hvordan.

»Differentieret undervisning er noget af det, vi lagde meget vægt på med folkeskolereformen. Det er op til den enkelte skole på nuværende tidspunkt, men det mener jeg også grundlæggende, det skal være. Jeg synes dog, vi skal sende et signal om, at det er vigtigt, at skolerne tænker mere differentiering ind i undervisningen,« siger folkeskoleordføreren.

Hun understreger, at det ikke giver mening fra centralt hold at bestemme omfanget af differentieret undervisning, da skolerne og de enkelte klasser har vidt forskellig elevsammensætning.

Den liberale tænketank Cepos’ analyse bygger på data fra Danmarks Statistik og er udarbejdet i samarbejde med Center for Regional- og Turismeforskning under Syddansk Universitet. Den viser ifølge Cepos’ forskningschef, Henrik Christoffersen, at folkeskoleklasser samlet set kan have nytte af spredning i elevernes sociale baggrund, men at spredningen gavner stærke elever, mens svage elever præsterer dårligere.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.