Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Trafikråd: Lav promillegrænse for unge kan få god effekt

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister. Danske politikere er skeptiske.

EU-Parlamentet have EU-Kommissionen til at undersøge, om der ligger en merværdi i at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye og typisk unge bilister og for erhvervschauffører. Scanpix/Tommy Kofoed
EU-Parlamentet have EU-Kommissionen til at undersøge, om der ligger en merværdi i at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye og typisk unge bilister og for erhvervschauffører. Scanpix/Tommy Kofoed

Når nye bilister sætter sig bag rattet i dag, må de have en alkoholpromille på 0,5. Men man bør overveje, om de i fremtiden skal være helt alkoholfrie.

Således vil Europa-Parlamentet undersøge, om der er en værdi i at have en fælles promillegrænse i EU på 0,0 for bilister i de første to år, efter de har taget deres kørekort. Det skal desuden også gælde for erhvervschauffører i hele deres aktive karriere.

Og det kan give god mening at stramme reglerne og sænke promillegrænsen for unge, mener seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik.

- Det virker umiddelbart som en rigtig god idé at sætte promillen ned for de unge bilister. Det er dem, der kører galt med de lave promiller.

- De er ikke så rutinerede bilister. Så kombinationen af alkohol og unge bilister er ekstra grim, siger seniorprojektlederen.

Hun mener, at man som udgangspunkt bør sætte grænsen ned for unge til 0,2 promille.

- Vi har tal fra andre lande, som vi normalt sammenligner os med, der har en promillegrænse på 0,2 for unge. Der kan vi se, at det har haft en effekt, så det har vi god grund til at tro, at det også vil have i Danmark, siger hun.

Fra politisk side er der dog ikke umiddelbart opbakning at finde til at skulle røre ved promillegrænsen.

Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet, er som udgangspunkt ikke klar til at nedsætte promillegrænsen.

- Hvis der er nye tiltag, der kan sikre mere sikre veje, er vi selvfølgelig interesserede i at høre mere om det. Men vores udgangspunkt er, at den nuværende promillegrænse er fornuftig, siger han.

Mere kontant er Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, der blankt afviser at nedsætte promillegrænsen:

- Vi har nogle fornuftige grænser i Danmark, og heldigvis er spirituskørsel stærkt faldende - også blandt unge mennesker, siger han.

Foruden forslaget om at nedsætte promillegrænsen foreslår EU-Parlamentet, at gøre en masse ny teknik til standard i nye biler.

Det går blandt andet på at indføre nødbremsesystemer i alle køretøjer på fire hjul.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.