Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Analyse

Trafikminister i totalt havari

I løbet af et døgn måtte transportminister Ole Birk Olesen og Liberal Alliance indkassere to store politiske nederlag på Christiansborg.

Trafikminister Ole Birk Olesen måtte i ugen forsvare regeringens nye taxilov, som ikke er LA-politik. Foto: Scanpix
Trafikminister Ole Birk Olesen måtte i ugen forsvare regeringens nye taxilov, som ikke er LA-politik. Foto: Scanpix

Transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance befandt sig på en »mission impossible«, da han torsdag forsøgte at overbevise omverdenen om de liberale aftryk i aftalen om den nye taxilov.

Mens han forsøgte at sælge sine små sejre, fokuserede alle andre på ministerens eklatante nederlag, som bl.a. vil gøre det uhyre vanskeligt for kørselstjenesten Uber at være i Danmark fremover.

Da Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, skulle udlægge teksten, hældte han da også ministeren ned af brættet og opsummerede den nye aftale med disse få knusende ord:

»Der er ikke ret meget af regeringens politik, der er kommet igennem i den her lov, så jeg er fuld af forståelse for, at ministeren fokuserer på de få ting, der er kommet igennem. Men selvfølgelig er det her et dødsstød til Uber og andre lignende tjenester.«

At han ramte præcist, vidnede reaktionerne fra LA-politikeren Joachim B. Olsen om. Han kunne næsten ikke styre sin frustration og mente, at DF’erne var«”uden for pædagogisk rækkevidde«, ligesom han erklærede sig dybt skuffet over Socialdemokratiet.

De interne rivninger er dog LAs mindste problem, for internt sætter ingen endnu spørgsmålstegn ved deltagelsen i VLAK-regeringen. Her og nu er den største udfordring for Anders Samuelsen at håndtere den lavine af kritik og hån, som kommer udefra.

I Børsen var politisk kommentator, Helle Ib, hurtig til at placere Ole Birk Olesen i kategorien »ugens nedtur«. I TV 2 fastslog politisk redaktør Anders Langballe at Birk havde fået »buksevand«. Ikke blot en, men to gange, eftersom S og DF først fik presset den nye taxilov igennem og dernæst var med til at sende 762 mio. kr. til den kollektive trafik som en del af et flertal uden om transportministeren og regeringen.

Lørdag fulgte også Jyllands-Posten op på sagen. På lederplads blev S og DF i første omgang skoset for at holde fast i en utidssvarende taxilov. Dernæst blev ministeren og regeringen udstillet: »For transportminister Ole Birk Olesen er forliget et så eklatant politisk nederlag, at hans parti nødvendigvis bør stryge »liberal« fra partinavnet for ikke at komme i konflikt med sandheden. Prisen for ministerposter viser sig at være skræmmende høj,« lød det i JP.

Kritikken fra kommentatorer og medier kommer dog næppe til at forstyrre Anders Samuelsens nattesøvn. Han for længst gjort det til en fast praksis at slå hårdt ned på netop iagttagere og medier. Langt værre er det, når den kendte erhvervsmand og debattør Asger Aamund, der har været en af LAs støtter, tilslutter sig kritikken. Over for Politiken afviste Aamund således totalt ministerens forsøg på at give taxiloven et liberalt islæt. »Det er jo lige som at male en ekstra rød streg på Bismarck-klumpen,« fastslog erhvervslederen.

Han advarede samtidig om, at LA kan risikere at lide samme skæbne, som overgik SF i Helle Thorning-Schmidt tidligere regering. En periode, der som bekendt førte til et brandudsalg af SFs mærkesager og kastede partiet ud i en ødelæggende krise.

Samlet viser forløbet om taxiloven og det store flertal udenom regeringen, at LA – som forudset af de fleste iagttagere – står i en vanskelig politisk situation.

Partiets pludselige kortslutning af egne stålsatte og ultimative krav om at få nedsat topskatten blev tilbage i december måned forklaret med, at LA kunne få meget mere liberal politik igennem, når man gik i regering.

Fremover står og falder Anders Samuelsens troværdighed med, om LA de facto får sat sine aftryk. Og det kan blive svært, når man ser frem mod de kommende forhandlinger om bl.a. boligskat, tilbagetrækningsalder og skat.

Det gør det ikke lettere for LA, at man selv har skruet forventningerne så højt op. I årevis har man kritiseret V og K for at have solgt ud af borgerlig-liberal politik, mens LA har markedsført sig selv som den ægte vare. En af de til tider mest provokerende repræsentanter for denne linje har været Ole Birk Olesen, og derfor giver det særlige udfordringer, når han nu skal lande kompromiser.

Alle i politik ved, at vejen til resultater er brolagt med kompromiser, men når man har gjort en dyd ud af at kritisere kompromiset, bliver det selvsagt ekstra svært at skulle sælge sig selv om brobygger.

For Birk er forløbet anskuelighedsundervisning i, at der fortsat er meget at lære i sceneskiftet fra debattør til forligsmager, og i fremtiden bør han nok gøre sig mere umage med at få skabt ordentlige relationer til DF.

Hvis ikke, har han næppe oplevet sit sidste store nederlag.

Thomas Larsen er Berlingskes politiske kommentator

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.