Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Togbroen over Vejle Fjord vakler

Faldende oliepriser får budgettet for Togfonden til at smuldre. DF sår tvivl om togbro over Vejle Fjord. Borgmester opfordrer til at skrinlægge planen.

Nye investeringer i det danske jernbanenet vakler, efter at Dansk Folkeparti har meldt sig parat til at droppe en række af Togfondens projekter.

Faldende oliepriser betyder, at fondens budget smuldrer, og det får partiet til at så tvivl om, hvorvidt der er penge til en ny togbro over Vejle Fjord.

Også timemodellen, der skal forkorte rejsetiden mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg er i fare.

- Vi kan ikke disponere over penge, der ikke findes, siger partiets finansordfører, René Christensen.

Vejles borgmester, Arne Sigtenbjerggaard (V), er ikke ked af, at broen, der skal lede togene uden om bymidten, måske ikke bliver til noget.

Tværtimod opfordrer han til, at broen helt skrinlægges.

- Det er lidt paradoksalt, for lige præcis i dag har vi været ude for at ekspropriere tre huse, som ligger der, hvor den nye skinnelinje skulle være.

- Men nu er der skabt ny usikkerhed, og den kunne man undgå, hvis man lagde planerne i skraldespanden i stedet for bare at lægge dem i skrivebordsskuffen, siger Arne Sigtenbjerggaard.

Han har derimod en forventning om, at planerne om en togforbindelse fra Vejle til Billund Lufthavn bevares.

- Men vi ved omvendt også godt, at hvis forliget skal åbnes igen, og parterne skal til forhandlingsbordet, så er alt formentlig i spil igen.

Mere harme vækker Dansk Folkeparti på borgmesterkontoret i Odense.

Borgmester Anker Boye (S) anklager partiet for at føre hovsapolitik og kigge for snævert på egne partiinteresser.

- Selvfølgelig er forudsætningerne ændret, men så må man trække harmonikaen længere ud og gennemføre tingene på en anden måde eller finde pengene et andet sted, siger Anker Boye.

- Infrastrukturen skal hænge sammen og understøtte vækst og udvikling i de fire store byer.

Aftalen om Togfonden blev indgået under den forrige regering. Ud over Socialdemokraterne og De Radikale er Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten med i forliget.

De 28,5 milliarder kroner til projekterne skulle komme fra en øget beskatning af olieudvindingen i Nordsøen.

/ritzau/

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.