Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tillidsmand: Trætte ministerchauffører skal råbe op

Hvis ministerchauffører føler sig presset til at køre for meget, må de sige til, siger tillidsmanden.

Flere ministerchauffører fortæller, at de kører mere end det tilladte og forsvarlige. En rapport konstaterede allerede i 2004 risikoen ved udbrændte chauffører. Arkivfoto. Scanpix/Jens Nørgaard Larsen
Flere ministerchauffører fortæller, at de kører mere end det tilladte og forsvarlige. En rapport konstaterede allerede i 2004 risikoen ved udbrændte chauffører. Arkivfoto. Scanpix/Jens Nørgaard Larsen

København. Flere ministerchauffører fortæller anonymt til Ritzau, at de i perioder kører mere, end hvad hviletidsbestemmelserne og de selv finder forsvarligt.

Men det er ikke et billede, deres tillidsmand umiddelbart kan genkende:

- Det er ikke noget, jeg hører om. Jeg beder folk komme med de problemer, de har. Så hvis folk føler sig presset, vil jeg opfordre dem til at komme til mig, så vi kan få gjort noget ved det, siger Keld Strøbæk.

Allerede i 2004 konstaterede en rapport fra Finansministeriet ellers, at der i de fleste ministerier var problemer med at overholde hviletidsreglerne.

- Det er en væsentlig risiko for sikkerheden for såvel minister som chauffør samt for de potentielt involverede i færdselsuheld, lød det i rapporten.

Normalt skal der være minimum 11 timer mellem fyraften og mødetid. Men ministerchaufførernes hviletid kan ifølge en aftale fra 1981 nedsættes til otte timer - og endda længere ned "i ganske særlige tilfælde".

Men ifølge flere chauffører sker det oftere end i særlige tilfælde. Arbejdstilsynet har ellers godkendt aftalen på betingelse af, at der "så vidt muligt" ikke sker nedsættelse af hviletiden i flere døgn i træk.

Keld Strøbæk fortæller, at han gennem årene kun har fået få henvendelser fra kolleger, der har følt sig presset.

- Man skal gøre arbejdsgiver opmærksom på det, og så er det vigtigt, at arbejdsgiverne tager det alvorligt. Det skal vi nok hjælpe med, hvis man oplever, at ministeriet ikke er til at hugge og stikke i, siger han.

Til gengæld bekræfter tillidsmanden, at der har været et øget pres siden regeringsdannelsen i november, hvor ministerholdet blev udvidet med fem. Det har trukket på chaufførernes afløserkorps.

- Når der pludselig kommer flere ministre, skal vi også have tingene til at falde på plads. Det arbejder vi hårdt på, så inden for de næste par måneder går jeg ud fra, at alt er oppe og køre igen, siger Keld Strøbæk.

I forhold til rapporten fra 2004 vurderer tillidsmanden, at der "er sket meget siden".

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.