Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Staten trækker sig som ejer af letbane i København

Staten støtter stadig letbanen ved Ring 3 i København, men trækker sig som medejer bag selskabet.

Transportminister Ole Birk Olesen.
Transportminister Ole Birk Olesen.

Selv om staten stadig støtter letbanen, som skal bygges ved Ring 3 i København, trækker den sig fra interessentskabet (IS) Hovedstadens Letbane.

Det meddelte transportminister Ole Birk Olesen (LA) mandag ved et borgmesterforum i Gladsaxe.

Når staten trækker sig, ejes selskabet af Region Hovedstaden samt de involverede kommuner. Vedtægterne for IS Hovedstadens Letbane ventes ændret, når bestyrelsen mødes midt i marts.

Staten står stadig bag sit løfte om at yde et statsligt tilskud på knap 1,8 milliarder kroner til projektet. Det fremgår af principaftalen fra 2013 samt loven om letbanen på Ring 3.

Byggeriet begyndte i 2016 på 28 kilometer letbane. Linjen kører på Københavns Vestegn og passerer Herlev Hospital og Glostrup Hospital. Toget kører på 27 stationer fra Lundtofte ved Lyngby i nord til Ishøj i syd.

Ruten omfatter 13 kommuner: Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

Letbanen ventes årligt at blive brugt af 13-14 millioner passagerer.

Bag aftalen står alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet. Kredsen kræver en "Aarhus-model", før staten underskriver kontrakter med entreprenører. Derfor skal staten forlade IS.

»Forligskredsen besluttede i 2013, at der skal anlægges en letbane i Ring 3. Med de aktuelle fordyrelser har det været relevant at kigge på statens rolle, og i den forbindelse ønsker vi en model, hvor vi sikrer os, at staten ikke pålægges merudgifter ud over de fastlagte reserver,« siger Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar.

Når staten er udtrådt af IS, kan selskabet underskrive kontrakter med entreprenørerne, så byggeriet kan gå i gang.

Aarhus Letbane blev flere gange forsinket af tekniske problemer, så myndighederne ikke ville godkende projektet til aftalt tid.

Her er stationerne på letbanens rute.
Her er stationerne på letbanens rute.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.