Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Snart kan du shoppe uhindret på hjemmesider i EU

Europa-Parlamentet har godkendt, at den såkaldte geoblokering ophæves for varer og tjenesteydelser til nytår.

Fra udgangen af 2018 er det slut med geoblokering i EU. Det gælder i første omgang for varer og tjenesteydelser, men indtil videre ikke for musik, film, e-bøger og andet indhold, der er ophavsretligt beskyttet. Scanpix/Georges Gobet
Fra udgangen af 2018 er det slut med geoblokering i EU. Det gælder i første omgang for varer og tjenesteydelser, men indtil videre ikke for musik, film, e-bøger og andet indhold, der er ophavsretligt beskyttet. Scanpix/Georges Gobet

Snart kan de danske forbrugere shoppe online i hele EU uden at blive mødt af hjemmesider, der ikke godtager danske betalingskort, eller som omdirigerer dem til danske udgaver af onlinebutikkerne.

Europa-Parlamentet har tirsdag godkendt en aftale med medlemslandene, som vil føre til ophævelse af den såkaldte geoblokering.

Det betyder, at det fra udgangen af 2018 ikke længere er tilladt at begrænse indhold på nettet ud fra, hvor brugeren befinder sig.

Det glæder Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Han mener, at det er afgørende, at de danske forbrugere - som i høj grad handler online - har mulighed for at gøre det uden at opleve benspænd.

»Det er en rigtig god nyhed for de danske forbrugere, at det indre marked nu også bliver til glæde for forbrugerne og ikke bare handler om, at virksomhederne får adgang til nye eksportmarkeder,« siger vicedirektøren.

Knap så begejstret for de nye regler er branchedirektør Annette Falberg fra Dansk Industris branchefællesskab DI Handel.

Hun ser særligt et problem i salgspligten, der betyder, at virksomheder ikke selv kan vælge, hvor de vil sælge deres varer.

»I den form, det ligger i dag, kommer forordningen om geoblocking desuden til at skabe øget usikkerhed for både forbrugere og virksomheder, fordi forordningen ikke skaber klarhed om, hvordan en salgspligt skal håndteres i praksis,« forklarer Annette Falberg.

De nye regler gælder i første omgang varer og tjenesteydelser. Digitalt indhold, som er beskyttet af ophavsret for eksempel e-bøger og musik, er indtil videre ikke underlagt de nye regler.

EU-Kommissionen foretager en evaluering af de nye regler inden for to år.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.