Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

SF: Vi er for uklare om understøttende undervisning

Det er delvist politikernes egen skyld, at meget understøttende undervisning opleves som spildtid i skolerne.

Jacob Mark fra SF mener, at det delvist er politikerne egen skyld, at det halter for den understøttende undervisning. Free/Sf
Jacob Mark fra SF mener, at det delvist er politikerne egen skyld, at det halter for den understøttende undervisning. Free/Sf

København. Næsten hver anden folkeskole oplever, at den understøttende undervisning, der blev indført med skolereformen, giver spildtid og ikke har et klart fokus.

Og det er delvist politikernes egen skyld, siger uddannelsesordfører i SF Jacob Mark.

Det gør han, efter at en evalueringsrapport lavet af Danmarks Evalueringsinstitut har afdækket store problemer med den understøttende undervisning, der ofte er forestået af pædagoger.

- Jeg tror for det første, at vi var for dårlige til at få defineret, hvad den understøttende undervisning skulle bestå af. Det er simpelthen for uklart, hvad eleverne skal lære af den.

- Definitionerne skal være klarere, og så skal skolerne blive bedre til at lære af dem, hvor det går godt, siger Jacob Mark.

Det er dog ikke nok med klarere definitioner og et kig hos sidemanden, når det kommer til at løfte undervisningen.

- Der er ikke tid nok til at forberede den understøttende undervisning.

- Oftest er det en pædagog, der står med opgaven. Men det er en lærer, der skal være med til at forberede den. Der er simpelthen ikke afsat tid og ressourcer nok til det samarbejde, siger uddannelsesordføreren.

Sidst ønsker SF, der selv var med til at vedtage den meget omdiskuterede skolereform, at løsne op for kravene til den understøttende undervisning.

- Vi skal blive skarpere på, hvad understøttende undervisning kan være. Det kan også være alternativer til den røv-i-sædet-undervisning, der kan udfordre mange elever.

- Og så ser vi gerne, at man giver skolerne den frihed, at de kan omlægge noget af den understøttende undervisning til kortere skoledage, men med flere timer med to voksne, afslutter Jacob Mark.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.