Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

SF-Borgmester: »Jeg er ikke respektløs overfor børnefamilier«

Tonen for og imod en havnetunnel skærpes på Københavns Rådhus.

Ayfer Baykal fastholder sit nej til en havnetunnel - i modsætning til Ikram Sarwar.
Ayfer Baykal fastholder sit nej til en havnetunnel - i modsætning til Ikram Sarwar.

»Det er muligt, jeg er respektløs overfor bilisterne, men ikke overfor de københavnske børnefamilier. Tvært imod.«

Ordene er teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykals (SF) og kommer efter, at det socialdemokratiske medlem af Borgerrepræsentationen Ikram Sarwar i går kaldte borgmesteren respektløs overfor børnefamilierne i Hovedstaden, fordi hun er i mod planerne om en havnetunnel. En trafikløsning, der vil koste omkring 27 mia. kroner og som ifølge teknik- og miljøborgmesteren vil blive en decideret trafikring og tiltrække endnu flere biler i byen end i dag.

Til- og frakørsler på blandt andet Østerbro og på Amager vil skabe mere trafik og luftforurening ved at gøre det attraktivt, at tage bilen frem for offentlige transportmidler eller cykel, mener hun. Både bedre forhold til cyklister og de offentlige transportmidler er borgmesterens alternativ til en havnetunnel.

Kritikken fra Ikram Sarwar lyder på, at hun glemmer, at mange familier er afhængige af en bil. Til Berlingske siger han: "Den stigende befolkning giver en stigende trængsel, og der er nogen, der skal have deres bil ind til København for at få hverdagen til at hænge sammen. Så hun (Ayfer Baykal, red.) gør københavnerne en kæmpe bjørnetjeneste ved ikke at tage del i at finde en løsning på de udfordringer, København står over for,« siger Ikram Sarwar.

Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal holder fast i sit nej til en havnetunnel. Blandt andet via Facebookgruppen "Nej til flere biler i København" sammen med Naturfredningsforening, Noah, Det Økologiske Råd, Rådet for Bæredygtig Trafik. Gruppen har i skrivende stund 673 venner.

»Hvis det handler om hensynet til de børnefamilier, der bor i København, så skal vi sikre , at de veje vi har får færre biler.« Ayfer Baykal henviser til tal, der angiveligt viser, at kun 30 pct. af de københavnske børnefamilier har bil.

»Mange familier er bekymrede over de mange biler i byen. Vi har så mange skoler i byen, så uanset hvilken gade du befinder dig på så er den nærmest en skolevej,« som hun siger.

En eventuel havnetunnel er tænkt finansieret ved et såkaldt OPP-samarbejde (Offentligt, Privat Partnerskab) med pensionskasser som investorer.

Havnetunnel-konflikten mellem S og SF er også nået til Christiansborg, hvor finansminister Bjarne Corydon (S) har udtrykt, at han er positiv over for såvel havnetunnel som ideen om, at pensionskasserne skal være med til at finansiere den. Imens har trafikordfører for SF Jonas Dahl udtrykt skepsis.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.