Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

SF: Billige togbilletter inden jul

SF lover op til 40 pct. billigere billetter på offentlig transport allerede inden jul. Finansiering skal komme fra betalingsringen - men det regnestykke går tidligst op i 2020.

SF lover billigere tog- og busbilletter inden for tre måneder efter valget.
SF lover billigere tog- og busbilletter inden for tre måneder efter valget.

Bag på nogle af HT-busserne i København kan man se en kæmpe plakat af SF-formand Villy Søvndal med et løfte til pendlerne i hovedstaden: »40 % billigere tog- og buskort i København.«

Men hvor længe skal vælgerne vente på de billige billetter?

Som Berlingske tidligere har skrevet, viser tal fra Dansk Byggeri, at betalingsringen, som skal finansiere prisnedsættelsen, først giver et reelt overskud i 2025. Ifølge S og SF egen plan, ’Fair Løsning’, er der balance i regnestykket om ni år – i 2020.

Alligevel lover forbrugerordfører for SF, Pia Olsen Dyhr, allerede nu, at prisnedsættelsen på busser og tog iværksættes hurtigst muligt efter valget, hvis danskerne får en S-SF-ledet regeringen.

- Det kan godt være, det tager tre måneder, men vi vil så hurtigt så muligt sætte prisen ned på den kollektive trafik. Du må ringe til mig om fire måneder og skælde mig ud, hvis billetterne ikke er blevet billigere, forsikrer Pia Olsen Dyhr.

Pengene kan lånes af ATP

Hun er ikke enig i beregningerne fra Dansk Byggeri, der siger, at udgifterne for betalingsringen først er tilbagebetalt i 2025. Men hun anerkender, at der bliver nogle udlæg på trafikområdet, inden der kommer i balance i regnskabet i 2020.

- Det er et likviditetsspørgsmål. Betalingsringen kommer i balance med sig selv i 2020. Vi ligger noget ud og får noget igen, siger hun.

Med hensyn til likviditetsspørgsmålet om, hvem der skal lægge ud for de billigere billetter til københavnerne, nævner hun, at pensionskassen ATP har vist interesse i at bidrage til en privat/offentlig løsning.

- Måske kan de lægge pengene ud på samfundets vegne. Pensionskasserne har generelt sagt, at de gerne vil involvere sig i projekter, foreslår Pia Olsen Dyhr.

ATP skal først se konkret plan

Underdirektør i ATP og ansvarlig for pensionsselskabets infrastrukturinvesteringer, Ulrik Weuder, vil ikke kommentere, om ATP er interesserede i at investere i betalingsringen.

- Generelt er vi interesserede i offentlige/private partnerskaber, hvis der er politisk ønske om privates investeringer i infrastrukturen. En væsentlig forudsætning for at gå ind i et offentligt/privat partnerskab er, at man får et relevant risikojusteret afkast, siger Ulrik Weudel.

Der skal altså være en konkret plan, før ATP kan vurdere, om et konkret projekt har interesse – og om det vil være til gavn for ATPs medlemmer.

- Vi skal vide, hvad projektet er, hvordan det ser ud, og hvad det går ud på, før vi kan se, om det er relevant for os, siger Ulrik Weudel.

Dermed er det for tidligt at sige, om ATP vil medvirke til finansieringen af en betalingsring i København.

Billigst for pendlerne i København

Det er dog ikke alle danskere, der kommer til at købe 40 procent billigere bus- og togbilletter. Som det fremgår af SFs hjemmeside, er det kun månedskortene i HUR-området, som bliver sat 40 procent ned.

- Vi vil belønne folk, der virkelig bruger den kollektiv trafik, for at gøre det. Det er de faste pendlere i den kollektive trafik, der har den største udgift. Så vil vi gerne have fat i dem, som vi vil have til at tage bussen i stedet for bilen, forklarer forbrugerordføreren.

Klippekort i Hovedstaden kommer til at koste 25 procent mindre end de gør i dag, mens resten af landet kommer til at opleve et fald i priserne på 20 procent.

- Vi sætter prisen ned i resten af landet med 20 procent. Vi indfører betalingsringen, og indtægterne fra den skal føres tilbage til dem, der bliver ramt. De skal også kompenseres, og det er det vi gør, siger Olsen Dyhr.

Ifølge SF og Socialdemokraternes forslag ’Fair Løsning’ vil partierne bruge én milliard året til at sætte priserne ned på bus- og togbilletter, og der skal bruges én milliard om året til at forbedre kapaciteten i tog og bus. Pengene til billigere billetter skal komme fra indtjeningen på betalingsringen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.