Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Politisk analyse

Samuelsen på sofabordet

Sammen med fredagens Berlingske vil tusinder af læsere modtage et professionelt magasin på glittet papir. Udgivet af Liberal Alliance om Liberal Alliance. Med et samlet oplag på den anden side af en halv million eksemplarer kan man roligt sige, at LA udlever enhver magasinredaktørs drøm.

Partileder Anders Samuelsen hyldes efter sin tale på Liberal Alliances landsmøde i april. Til venstre Simon Emil Ammitzbøll der sammen med Anders Samuelsen har ændret LAs kurs fra protestparti til i stigende grad at søge indflydelse. Foto: Henning Bagger
Partileder Anders Samuelsen hyldes efter sin tale på Liberal Alliances landsmøde i april. Til venstre Simon Emil Ammitzbøll der sammen med Anders Samuelsen har ændret LAs kurs fra protestparti til i stigende grad at søge indflydelse. Foto: Henning Bagger

Det er ikke første gang, at Anders Samuelsen og Simon Emil Ammitzbøll sprænger rammerne for politisk kommunikation og åbner døren ind til titusinder af danskere.

Da partiet fremstod som en fuldtonet fiasko – med en vælgeropbakning på nul procent i gennemsnit, som Anders Samuelsen humoristisk har formuleret det – besluttede ledelsen sig for at skrive åbne breve.

I form af dagbladsannoncer med masser af tekst forklarede Samuelsen, hvad Liberal Alliance stod for. Dermed brød han gennem mediemuren og sikrede omtale af et parti, som de færreste journalister tog alvorligt. Derudover sikrede annoncerne, at han kunne præsentere sine budskaber uden journalisternes indblanding.

I tilbageblik er der ingen tvivl om, at den kommunikation var med til at vække mange vælgeres interesse for partiet. Annoncerne gav LA en platform, som ellers var svær at etablere. De simple annoncer åbnede ganske enkelt en livsvigtig kommunikationslinje til danskerne og fjernede indtrykket af LA som et fejlslagent eksperiment.

I dag er Liberal Alliance for længst vokset til at blive en solid succeshistorie. Partiet er braget frem ved valgene, medlemsskaren er vokset voldsomt, og ledelsen har været dygtig til at opbygge en tilstedeværelse på de sociale medier, som er så stor, at man hver dag kommer ud til danskerne.

Ja, faktisk er LA i lighed med enkelte andre partier blevet så dygtige, at de ofte når flere danskere med deres egne opdateringer end via de traditionelle medier.

Set i det perspektiv er der en klar logik i, at LA nu slår til som magasinudgiver i sværvægtsklassen.

Sammen med dagens Berlingske vil tusinder af læsere modtage et professionelt magasin på glittet papir. Udgivet af Liberal Alliance. Med et samlet oplag på den anden side af en halv million eksemplarer kan man roligt sige, at LA udlever enhver magasinredaktørs drøm – for at udgive magasiner i mere end 500.000 eksemplarer er ekstraordinært i Danmark.

Ser man på indholdet, sender det et vigtigt signal om, hvor partiet gerne vil bevæge sig hen.

I de første år var Samuelsen og Ammitzbøll ofte konfrontatoriske, og i forhandlinger førte de sig frem med en alt-eller-intet-linje. På den måde fik de kommunikeret, hvad LA stod for i sin reneste form, og de fik trukket forskellene op til de øvrige borgerlige partier.

I takt med den øgede vælgeropbakning er de slået ind på en kurs, som i stigende grad handler om at søge indflydelse og skabe resultater. Sagt i kort form har Samuelsen og Ammitzbøll ændret LAs rolle fra protestparti til et parti, som søger ansvar og ultimativt kan sidde i regering.

På forsiden af magasinet møder læserne således en helt anderledes mild udgave af den Anders Samuelsen, som under regeringsforhandlingerne sidste sommer stillede sig op og sagde: »Se mig i øjnene og se, hvor stålsat jeg er!«

Med de ord ønskede han at gøre det klart for Lars Løkke Rasmussen, at det var helt afgørende, at LAs krav om lettelser af topskatten blev skrevet ind i regeringsgrundlaget.

Siden har LA-ledelsen nedtonet truslerne, retorikken er blevet dæmpet, og den linje skinner i udpræget grad igennem i magasinet, der på ingen måde fremstår som et larmende reklamebrøl for partiet.

Tværtimod er magasinet designet, så det vil kunne ligge fremme på mange danskeres sofabord. Samuelsen ligner alt andet end en politisk kriger på forsiden, og i magasinet venter ingen skarpe programerklæringer, men snarere pædagogiske og illustrative forklaringer på Danmarks største udfordringer.

Lykkes denne kommunikation, vil Liberal Alliance komme ud til flere vælgere og vokse yderligere. Hvilket vil sende nervøse trækninger gennem ledelserne i V og K.

Den nye linje med Anders Samuelsen som favnende leder rummer dog også risici. Nu fanger bordet. Det bliver sværere den ene dag at tone frem som en tillidsvækkende lederskikkelse på forsiden af sit eget magasin og den næste fare frem som manden, der er klar til at vælte en borgerlig statsminister, hvis ikke Liberal Alliance får opfyldt sine ønsker 100 procent.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.