Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Fakta

Sådan fordeles Togfondens milliarder

Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti er tæt på at være enige om fordelingen af Togfonden DKs 28,5 milliarder kroner. Det seneste aftaleudkast indeholder blandt andet:

  • En ny bane over Vestfyn til 4,9 milliarder kroner.
  • En ny bane Hovedgård–Aarhus til 3,4 milliarder kroner.
  • En ny bro over Vejle Fjord til 4,3 milliarder kroner.
  • Opgraderinger af de eksisterende strækninger Fredericia–Vejle, Vejle-Horsens–Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet en milliard kroner.
  • Opgradering af den eksisterende strækning Aarhus–Hobro til 0,9 milliarder kroner.
  • Parterne er enige om at afsætte 8,7 milliarder kroner til elektrificering af jernbanenettet. Frem mod midten af 2020erne elektrificeres følgende strækninger: Fredericia–Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle–Struer og Roskilde-Kalundborg.
  • Parterne er enige om at anlægge en ny baneforbindelse til Billund via Jelling. Banen forventes at være klar senest i 2020.
  • Af de afsatte midler på 28,5 milliarder kroner disponeres 23,0 milliarder kroner endeligt ved denne aftale.
  • De resterende midler på 5,5 milliarder kroner vil parterne træffe endelig beslutning om disponeringen af i 2024, idet der af beløbet er reserveret 3,3 milliarder kroner til anlæg af en ny bane Hovedgård-Aarhus.
  • Endvidere vil parterne tage stilling til anvendelsen af det resterende beløb til en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg.

BNB

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.