Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S vil droppe støtten til muslimske skoler: »Det her er et sted, hvor vi ikke har været fantasifulde eller grundige nok«

Socialdemokratiets udlændinge- og integrationsordfører Dan Jørgensen vil fjerne den statslige støtte til muslimske friskoler. Forslaget kan være diskriminerende og strid med dansk lovgivning, men der er tale om målrettet politik - ikke forskelsbehandling, mener socialdemokraten.

Udlændinge- og integrationsordfører Dan Jørgensen (S) erkender, at Socialdemokratiet har ændret kurs i spørgsmålet om muslimske friskoler. Nu vil partiet forsøge at lukke dem ved at sløjfe deres statsstøtte.
Udlændinge- og integrationsordfører Dan Jørgensen (S) erkender, at Socialdemokratiet har ændret kurs i spørgsmålet om muslimske friskoler. Nu vil partiet forsøge at lukke dem ved at sløjfe deres statsstøtte.

Efter flere kritiske historier om muslimske »parallelskoler med andre spilleregler« vil Socialdemokratiet nu med et konkret forslag forsøge at få lukket en række muslimske friskoler.

Er der over 50 pct. elever med anden etnisk herkomst på en friskole, bør de ikke kunne få statsstøtte, fortæller udlædning- og integrationsordfører Dan Jørgensen (S), som dermed ændrer politisk kurs i spørgsmålet om friskolerne.

Hvad har fået jet til at ændre holdning til de muslimske friskoler?
»Det er, at der er sket en markant stigning i antallet. Det er klart, at når antallet af elever på den her type skoler stiger med næsten 50 procent på en kort årrække, så skal alarmklokkerne ringe. Desuden er vi systematisk i gang med at se på, hvordan vi kan forbedre integrationen i Danmark, og der må man med en tættekam gå elementer af vores politik igennem. Og netop folkeskolen og uddannelsessystemet er dér, hvor vi gerne skulle sikre, at de integrationsproblemer, der måtte være, ikke går i arv.«

Ideen om at droppe eller skære i støtten til muslimske friskoler er tidligere blevet betegnet som værende ulovlig forskelsbehandling. Hvad tænker du om det?
»Vi ser bestemt ikke på det her som forskelsbehandling. Vi ser på det som en målrettet politik, der tager et integrationshensyn, og det er faktisk et positivt politisk instrument. Det er ikke med det formål at tage noget fra nogen. Det er med det formål at sikre, at de elever, det drejer sig om, får en bedre skolegang.«

Det er ikke forskelsbehandling, siger du. Men det er vel heller ikke ligebehandling?
»Nej, men man kan sige, at når et land som Norge allerede gør det, og at Sverige er i gang med at gøre det, så vil jeg vurdere, at vi også kan gøre det.«

Men har I undersøgt om det overhovedet er muligt?
»Vi har selv jurister, der har vurderet det her, men nu fremlægger vi det, og så må regeringens embedsmænd se på, om der er ting, der skal formuleres på en bestemt måde for at være inden for juraens rammer.«

Vil forslaget ikke reelt betyde lukning af de pågældende friskoler?
»Jo, vi tror, at det vil føre til, at de muslimske friskoler, hvor der er integrationsproblemer, de facto vil være nødt til at lukke. Det er også det primære formål. Selv hvis der skulle være nogen, der kan køre videre, kan vi ikke se på, at der går offentlige skattekroner til den type skoler.«

Hvorfor gjorde I det ikke, da I selv sad i regering?
»For det første fordi, der er sket en kraftig stigning over de seneste år, og for det andet fordi vi hele tiden gennemgår den politik, vi har ført, for at finde ud af, hvor vi kan gøre det bedre. Det her er et sted, hvor vi ikke har været fantasifulde eller grundige nok. Vi er nødt til at ryste posen, når vi kan se så store integrationsproblemer.«

Flere forskere har peget på, at intet tyder på, at eleverne på muslimske friskoler generelt får dårligere karakterer. Hvori består problemet så?
»For det første må man sige, at det at lære at læse, skrive og regne er godt, men det er ikke det eneste, man lærer i sin skole. En dansk skole skal også være et sted, hvor man lærer noget om værdier og bliver uddannet i at være en samfundsborger. Uanset hvor god man måtte være til sine tabeller og integralregning, så er man ikke integreret i det danske samfund, hvis man i de formative år er blevet indoktrineret til, at piger og drenge skal behandles forskelligt.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.