Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S: Rådgivning om iPad findes allerede

Venstre efterlyser en hotline, hvor forældre kan hente råd og vejledning om børns brug af iPad, men det eksisterer allerede, lyder det fra Socialdemokraterne.

Klap lige hesten, lyder det fra Socialdemokraternes medieordfører Troels Ravn (S) til Venstre-manden Michael Aastrup Jensens ønske om at oprette en hotline for forældre, der er ved at få grå hår i hovederne over børnenes brug af iPad.

»Der findes allerede hotlines, hvor forældre kan ringe ind og få råd og vejledning i forbindelse med digitale medier,« siger Troels Ravn og nævner eksempelvis telefonrådgivningen hos Børns Vilkår.

Venstres IT-ordfører Michael Aastrup Jensen (V) efterlyser en rådgivning, eksempelvis i regi af Medierådet, hvor forældre kan hente råd og vejledning, hvis børnenes brug af iPad har taget overhånd. Baggrunden er, at en ny undersøgelse fra Børnerådet viser, at to ud af tre børnehavebørn hellere vil spille iPad end lege med andre børn.

Troels Ravn er enig i, at den udbredte brug af iPad blandt børn bør få nogle forældre til at reagere.

»Børn og unges liv bliver mere og mere digitalt, både i skolen og i hjemmene. Det bringer mange fordele, men der er også nogle faldgruber i det. Som forældre skal man tage ansvar og sætte rammerne om brugen af iPad. Vi skal ikke være forskrækket over de nye medier, men bevidste om det og tage ansvar for, hvor meget vores børn bruger de nye medier,« siger Troels Ravn.

Han forklarer, at alle Folketingets partier i forbindelse med sidste års filmaftale blev enige om at nedsætte et udredningsarbejde om, hvordan man bedst beskytter børn i forbindelse med digitale medier.

»I den sammenhæng skulle vi måske lige vente på, hvad der kommer ud af det, inden vi sætter mere i værk,« siger Troels Ravn og nævner, at der i forbindelse med aftalen også blev afsat to millioner kroner årligt til Medierådets arbejde med børn og unges brug af digitale medier.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.