Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S-pressetjeneste banede vej for belastende aktindsigt om VKs børnecheck

Det var den socialdemokratiske pressetjeneste, der fik aktindsigt i belastende dokumenter om VK-regeringens lovarbejde om børnechecken fra 2010 og efterfølgende tippede avis om dokumenterne. Skatteministeriet gav partiet en omfangsrig og »velvillig« aktindsigt, vurderer jurist.

Den socialdemokratiske pressetjeneste banede vejen for mediehistorier om, hvordan VK-regeringen i 2010 indførte et optjeningsprincip i forhold til børnechecken på trods af advarsler fra embedsmænd om mulige brud på EU-retten, skriver Information.

Det afslørede en aktindsigt, som partiet fik fra regeringens eget Skatteministerium. Sagen tog sin begyndelse, da en medarbejder hos Socialdemokraternes pressetjeneste 19. december 2013 søgte om aktindsigt i VK-regeringens lovarbejde fra 2010 om et nyt optjeningsprincip for børnechecken.

Senere fik Berlingske et tip fra den socialdemokratiske pressetjeneste om en mulig historie i de dokumenter, som Socialdemokraterne havde fået udleveret, og pressetjenesten valgte også at udlevere dokumenterne til avisen.

Berlingskes chefredaktør Lisbeth Knudsen bekræfter, at avisen efterfølgende søgte aktindsigt i samme sag.

Dermed fik avisen mandag udleveret de dokumenter, som pressetjenesten også havde fået, viser en mail fra Skatteministeriet til Berlingske og oplysninger, som Information har fået fra ministeriet.

»Som aftalt får du alt det materiale, vi tidligere har udleveret,« skrev en medarbejder i Skatteministeriet mandag kl. 21:16 til en journalist fra Berlingske, viser korrespondancen ifølge Information.

Pressejurist Oluf Jørgensen fra Danmark Medie- og Journalisthøjskole kalder det overraskende, at akterne er så omfangsrige i det svar, som pressemedarbejderen fra Socialdemokraterne og senere Berlingske fik.

Oluf Jørgensen understreger, efter at have gennemgået afgørelsen og dokumenterne i sagen, at anmodningen om aktindsigt blev afgjort, efter at den nye og strammere offentlighedslov var trådt i kraft, men Skatteministeriet valgte alligevel at afgøre sagen efter reglerne i den gamle offentlighedslov ud fra det såkaldte princip om meroffentlighed, pointerer han.

»Det er et tegn på, at man har været meget velvillig i forhold til at give aktindsigt. Man havde ikke behøvet at give aktindsigt, men man har valgt at gøre det,« siger han til Information.

Ifølge avisen har Skatteministeriet oplyst, at ministeriet ikke har nogen kommentar til sagen, og Venstre har ikke ønsket at udtale sig.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.