Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S om lukningstruede busser: Regeringen må gribe ind

Socialdemokratiet opfordrer regeringen til at gribe ind og forhindre lukning af busruter i regionerne.

- Det er jo livsnerven for de byer og familierne, der bor der, man nu sidder og skal skære i. Så nu må regeringen gribe ind og komme med en hjælpende hånd, siger Socialdemokratiets landdistriktsordfører, Magnus Heunicke, til Ritzau om busruter, der risikerer at blive nedlagt i flere regioner. Ernst Van Norde/ritzau Scanpix/arkiv/Ritzau Scanpix
- Det er jo livsnerven for de byer og familierne, der bor der, man nu sidder og skal skære i. Så nu må regeringen gribe ind og komme med en hjælpende hånd, siger Socialdemokratiets landdistriktsordfører, Magnus Heunicke, til Ritzau om busruter, der risikerer at blive nedlagt i flere regioner. Ernst Van Norde/ritzau Scanpix/arkiv/Ritzau Scanpix

Flere regioner har lagt op til at skulle nedlægge busruter som følge af store huller i de regionale pengekasser, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Danske Regioner er årsagen især regeringens krav til regionerne om, at der hvert år skal skæres én procent i budgettet for regional udvikling det såkaldte omprioriteringsbidrag.

Socialdemokratiets landdistriktsordfører og tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) mener, at det vil være katastrofalt for de byer i Danmark, der lige præcis er for små til at have en togstation.

»Det er jo livsnerven for de byer og familierne, der bor der, man nu sidder og skal skære i. Så nu må regeringen gribe ind og komme med en hjælpende hånd,« siger han til Ritzau.

Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, mener dog, at udviklingen med ruter, der lukker, er uundgåelig, siger han til Jyllands-Posten.

Han peger på, at man i blandt andet Nordjylland har lavet et system, hvor borgerne kan få en såkaldt flextur med taxa hen til den nærmeste kollektive trafik i stedet for at sende store busser ud på landet.

Og det er også den vej, regionerne skal gå, mener han.

En flextur, som det hedder, skal typisk bestilles god tid i forvejen, og den er derfor en knap så fleksibel løsning som en bus, medgiver Dansk Folkepartis landdistriktsordfører, Mette Hjermind Dencker.

Hun mener dog, at det kan være med til at løse de trafikale udfordringer, der opstår, når busruter lukker.

»Det kræver selvfølgelig, at man som rejsende er bedre til at planlægge, men det er en mulighed. Hvis man skal passe et studie eller et arbejde hver dag, burde det også være muligt at planlægge sin transport,« siger hun.

Kollektiv trafik uden for de store byer bliver aldrig en overskudsforretning, fastslår Magnus Heunicke. Derfor er det et politisk valg, man må træffe, om der skal være busruter.

»Det handler om, hvorvidt vi skal have et Danmark, der hænger sammen, og hvor man kan bo med sin familie, også uden for de større byer, eller om det skal være et fuldstændig skrabet og nedskæringspræget tilbud, vi har til dem, der har bosat sig uden for byerne. Jeg mener det første, og jeg appellerer kraftigt til regeringen om, at den må tage de her advarselssignaler alvorligt.«

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.