Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S frygter ikke fordyrelse af Femernforbindelsen

Femernforbindelsen er i god gænge, siger transportordfører Rasmus Prehn (S) til advarsel om fordyrelse.

Femernforbindelsen skal nok klare sig, siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, til advarsler om, at sænketunnelen bliver forsinket og dyrere end ventet. Free/Femern A/s
Femernforbindelsen skal nok klare sig, siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, til advarsler om, at sænketunnelen bliver forsinket og dyrere end ventet. Free/Femern A/s

København. Femernforbindelsen klarer sig, selv om Tyskland ifølge eksperter først i 2020 ventes at give byggetilladelse.

Det siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn. Torsdag blev han og andre transportordførere orienteret om forsinkelsen af transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Femernforbindelsen.

»Vi synes, at det er et stærkt og fornuftigt projekt. Det ser ud til, at det egentlig kører bedre end forventet«, siger Rasmus Prehn.

»Vi er ikke bekymret fra socialdemokratisk side. Vi har i går været ovre til en god og fornuftig orientering hos ministeren. Dér blev vi betrygget i, at det kommer til at foregå på fornuftig vis.«

Visse projekter kan formentlig fremrykkes, så sænketunnelen kommer hurtigere i gang, siger Rasmus Prehn.

»Vi er sådan set mere optimistiske, end vi har været tidligere«, siger han.

Femern A/S indgik i 2016 kontrakter for 30 milliarder kroner med konsortierne, som skal anlægge verdens længste sænketunnel. Kontrakterne betinges af, at byggetilladelsen ligger inden 2020, skriver Finans.

Men Femernforbindelsen erkender, at tilladelsen først ventes i 2020.

Et fortroligt bestyrelsesreferat, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, viser, at entreprenørerne i 2016 afviste at indgå en aftale, som løb længere end til 2019.

Man aftalte, at Femern skulle betale op mod én milliard kroner for at udskyde byggestarten. Regningen afhænger af, hvor meget ventetiden har kostet entreprenørerne.

Eksperterne vurderer, at det kan blive dyrere, når man skal forlænge kontrakterne.

»Femern står i en svag forhandlingsposition, og entreprenørerne vil gøre alt, hvad de kan for at tjene ekstra på sådan en forhandling. Det er deres job, og de er gode til det,« siger Bent Flyvbjerg, der er professor i styring af megaprojekter på Oxford University.

Den administrerende direktør for Femern A/S, Claus Baunkjær, er ikke bekymret for kontrakterne.

»Vi har naturligvis forberedt forskellige mekanismer i kontrakterne til at håndtere situationen, hvis der ikke er ønske om at sætte kontrakterne i gang inden da,« siger han til Finans.

De ledende entreprenører fra de to konsortier, hollandske Boskalis og danske Per Aarsleff, vil ikke oplyse, hvad de kræver for at forlænge kontrakterne.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.