Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

S: Dansk Folkeparti bør trække annonce om ældrecheck tilbage

Dansk Folkeparti bør trække en annonce fra 2011 tilbage, fordi annoncens budskab er »en lodret løgn«, lyder det fra Socialdemokraternes ældreordfører, Astrid Krag (S). Dansk Folkeparti afviser at trække annoncen tilbage.

»Din ældrecheck forsvinder«. Sådan står der i en annonce fra 2011 lavet af Dansk Folkeparti, som stadig er tilgængelig på partiets hjemmeside. Annoncens budskab er »lodret løgn«, siger ældreordfører for Socialdemokraterne Astrid Krag (S), som også kalder annoncen for en »skræmmeannonce«. Derfor kræver hun nu, at Dansk Folkeparti fjerner annoncen fra hjemmesiden.

»Det er uhørt, at vi har et parti, der har annoncer liggende, som slet ikke passer. At være udsat for den form for angreb, som er fri fantasi og direkte løgn, synes jeg simpelthen, er for meget,« siger Astrid Krag og tilføjer, at hun frygter, at nogle vælgere kan foranlediges til at tro, at Socialdemokraterne ønsker at droppe ældrechecken.

Kravet om en tilbagetrækning af annoncen kommer efter, at en forhøjet ældrecheck fredag er blevet udbetalt til 280.000 pensionister i Danmark, og netop derfor mener Astrid Krag, at det er uhørt, at Dansk Folkeparti lader annoncen stå på partiets hjemmeside.

Hos Dansk Folkeparti afviser man dog at trække annoncen tilbage.

Socialordfører Karin Nødgaard (DF) påpeger, at buskabet er fire år gammel og mener, at Astrd Krags krav er uholdbart. Samtidig siger hun, at der også er en række annoncer, som Socialdemokraterne og SF burde trække tilbage.

»Det virker, som en overlevelseskamp for Socialdemokraterne, at Astrid Krag finder tilbage til en annonce fra 2011. Hvis man ser på, hvad Socialdemokraterne lovede før valget i 2011, så skal de godt nok trække mange ting tilbage. Derfor vil jeg anbefale Krag og de andre at fokusere på, hvad de gerne vil i stedet for at hive fire år gamle annoncer frem. Vi har ikke trykt den i dag, men den er derimod lavet i forbindelse med en valgkamp i 2011,« slår Karin Nødgaard fast.

Astrid Krag mener dog, at der er stor forskel på Dansk Folkepartis annonce, og de annoncer, som blandt andet SF og Socialdemokraterne brugte under valget i 2011, hvor det ifølge hende handlede udelukkende om partiernes ambitioner.

»Der er kæmpe forskel på, at partierne laver annoncer om det, de kæmper for, og så at indrykke annoncer i avisen, hvor man skriver noget, man selv finder på. Og når det så endda viser sig, at der sker det modsatte af, hvad der står i annoncen, så er det helt på månen,« lyder det fra Astrid Krag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.