Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Religionsforsker: »Så snart man spænder missionen for en politisk vogn, mister den sin integritet«

Stadig flere muslimer vælger at konvertere til kristendommen. Men det sker ikke som resultat af en aktiv missionsindsats fra folkekirken. Mund til mund-metoden har større effekt, mener sognepræst.

Apostelkirken på Vesterbro har hver søndag 40-50 konvertitter til gudstjeneste, muslimer der har valgt at lade sig døbe i den kristne tro. Her er sognepræst Andreas Rasmussen i gang med dåbshandlingen. 
Apostelkirken på Vesterbro har hver søndag 40-50 konvertitter til gudstjeneste, muslimer der har valgt at lade sig døbe i den kristne tro. Her er sognepræst Andreas Rasmussen i gang med dåbshandlingen. 

Hver søndag sidder 40-50 konvertitter med muslimsk baggrund sammen med den øvrige menighed på kirkebænkene til dagens gudstjeneste i Apostelkirken på Vesterbro i København. De er del af et voksende antal muslimske flygtninge og indvandrere, der vælger at konvertere til den kristne tro.

»Det startede egentlig bare med, at nogle folk bankede på døren og var interesserede i at vide mere om kirke og kristendom. Og den måde, vi tog hånd om det og har imødekommet folks ønsker om at lære om kirke og tro – i forlængelse af det er hele vores arbejde udsprunget,« siger sognepræst Andreas Rasmussen. »Vi har aldrig været ude og sætte plakater op eller lave opsøgende arbejde f.eks. på asylcentrene.«

Folketingsmedlem Marie Krarup fra Dansk Folkeparti har flere gange, senest i et debatindlæg i Berlingske fredag, gjort sig til talsmand for, at folkekirken bliver mere aktivt missionerende over for den muslimske del af befolkningen, og at migrantkirkernes missionarbejde sættes på finansloven. Formålet er ifølge Kraup først og fremmest at forebygge islamistisk terror. Desuden er det en kristen pligt at vise også muslimer vejen til frelse, mener hun.

Men Andreas Rasmussen mener ikke, det vil have synderlig effekt, hvis folkekirken som institution gik ud med en missionskampagne målrettet muslimer.

»Det er ikke et tiltag, jeg personlige ville gå ind i. Mit indtryk er, at det først og fremmest er de mellemmenneskelige relationer – mund til mund-effekten – der er afgørende for, at der hele tiden kommer nye mennesker og opsøger os i kirken,« siger han.

»Hvis en god ven anbefaler at besøge kirken, så er der en tillid og en tydelighed omkring det. Og jeg tror ikke, at vi som institution vil kunne opnå den tillidsfulde relation. Derfor handler det for os mere om, hvordan vi modtager dem, der kommer til os. Og her er det meget vigtigt for os, at de gennem en længere periode – et halvt år – regelmæssigt går i kirke, så de virkelig får en fornemmelse af, hvad kirke og kristendom er.«

Undervejs i det forløb har konvertitten to peronlige samtaler med en præst, som lytter ind til vedkommendes bevæggrunde for at ville døbes.

»Vi spiser også altid sammen, og der normalt også et oplæg eller undervisning efter gudstjenesten,« fortæller Andreas Rasmussen. »Efter det halve år kommer selve dåbsforberedelsen, der også tager et halvt år, med den samme kristendomsundervisning, som folkekirkens konfirmander får.«

Et stadigt stigende antal muslimer vælger at konvertere til kristendommen. Sidste år gjaldt det ca. 500, viser en optælling fra Folkekirkens Mellemkirkelige Råd.
”Det er fortrinsvis farsitalende muslimer fra Iran og dele af Afghanistan, som enten har mødt kristendommen i deres hjemland eller i Danmark,” fortæller Mogens S. Mogensen, ekstern lektor på Københavns Universitet, der forsker i bl.a. kristen-muslimske relationer og missionsvirksomhed.

Han er enig med Marie Krarup i, at det er kristen pligt at dele evangeliet med andre, og at det kan folkekirken blive meget bedre til.

»Men så snart man spænder missionen for en politisk vogn, mister den sin integritet. Mission er ikke et middel til at opnå et politisk mål, det vil være at spænde Gud for sin egen politiske vogn, og det er jeg ikke sikker på, at han bryder sig om,« siger han.

»Man kan ikke være i mission over for andre mennesker, som man frygter eller hader. Mission kan kun deles i frihed og kærlighed. Hvis vi starter med at sige, at muslimer er vore fjender, som vi er bange for og vil begrænse deres antal, så er vi langt væk fra kristen mission.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.