Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Reklamerne på bussen går i spin-spin-spin

Et forbud mod politiske busreklamer kan blive resultatet af skarp kritik af Movia for at fjerne en reklame mod israelske bosættelser. To andre trafikselskaber har ellers lige tilladt politik på busserne igen.

Busreklamen, der opfordrede til boykot af produkter fra israelske bosættelser, blev pillet af Movias busser i sidste uge, men mandag eftermiddag var de igen at finde på Nørreport, hvor aktivister fra Mellemfolkeligt Samvirke med det oprindelige banner protesterede mod, at budskabet ikke fik lov at køre rundt i hovedstaden.
Busreklamen, der opfordrede til boykot af produkter fra israelske bosættelser, blev pillet af Movias busser i sidste uge, men mandag eftermiddag var de igen at finde på Nørreport, hvor aktivister fra Mellemfolkeligt Samvirke med det oprindelige banner protesterede mod, at budskabet ikke fik lov at køre rundt i hovedstaden.

Inden ffolketingsvalget kan der komme et forbud mod politisk reklame på siden af de københavnske busser. Movias politiske bestyrelse overvejer at ændre betingelserne for at reklamere på selskabets buslinjer, efter at selskabet ikke helt uventet røg ind i det, der på moderne dansk hedder en »shitstorm« over en reklamekampagne fra Dansk Palæstinensisk Venskabsforening.

»Jeg har fået en del henvendelser, før vi forbød den, men jeg har fået endnu flere bagefter,« siger Knud Larsen (V), borgmester i Vordingborg og medlem af den politisk udpegede bestyrelse for Movia.

Med stemmerne otte for og en imod besluttede Movias bestyrelse i torsdags at stoppe kampagnen på 35 buslinjer, som i fire dage havde kørt rundt med en opfordring til boykot af varer fra israelske bosættelser. Hen over weekenden kørte debatten videre med budskabet, selv om busserne ikke gjorde. På sociale medier fik sagen betegnelsen #Moviagate, og mandag var der demonstration for kampagnen i København. Alt i alt må Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening siges at have fået betydelig omtale for sine reklamekroner, men forbuddet rejser også principielle spørgsmål om busreklamer.

»Jeg har ikke et problem med budskabet. Bosættelserne er dybt problematiske, og det er helt fair at opfordre til boykot af israelske varer fra de besatte områder. Men jeg stemte for at fjerne reklamerne,« siger Niels Bjerrum, medlem af Movias bestyrelse og af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne.

»Jeg synes ikke, det var en nem beslutning. Man skal tænke sig godt om, når folk kaster ytringsfrihed og grundlovssikrede rettigheder i hovedet på én. Men konflikten er ekstremt højspændt og vækker stærke følelser. Når man kører i vores kommunale trafikselskabs busser, både som passager og som medarbejder, så skylder vi, at folk kan gøre det i et neutralt rum,« siger Bjerrum.

»Jeg finder ikke reklamen mod bosættelserne stødende, og jeg mener heller ikke, vi skal blande os i, om noget er stødende,« siger regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden Jens Mandrup, SF, der som det eneste af de ni medlemmer af Movias bestyrelse stemte imod at fjerne reklamen.

»Det er en frygteligt kompleks konflikt, men det er vel ikke mere ubehageligt at blive konfronteret med det spørgsmål end at sidde som kontanthjælpsmodtager i en bus, der hævder at man får 450.000 kr. om året,« siger Mandrup og stikker dermed til Venstres kontanthjælpskampagne, der lige som Socialdemokraternes »Kommer du til Danmark, skal du arbejde« og de Konservatives »Stop nazi islam isme« er politiske kampagner, der inden for de seneste to måneder har vakt stor debat.

Bestyrelsen skal diskutere reklameregler

Moviabestyrelsen vil nu diskutere, om betingelserne for at reklamere på selskabets buslinjer skal strammes, så politiske reklamer og andre stødende reklamer forbydes helt.

Det er 12 år siden, det daværende HUR besluttede at tillade politiske reklamer på busser i hovedstaden efter en liberalisering af reglerne på området. Sydtrafik i den jyske del af Region Sydjylland og BAT på Bornholm har i en årrække kørt uden politiske reklamer på busserne. De to selskaber har dog for nylig besluttet at tage imod politiske reklamer, så hvis Movia siger stop for dem, vil selskabet dermed gå enegang blandt trafikselskaberne. Det næste bestyrelsesmøde i Movia er den 25. juni, og hvis spørgsmålet når at blive behandlet her, og har der ikke været folketingsvalg inden da, kan politiske reklamer nå at blive smidt af bussen inden det valg, som senest skal afholdes 14. september.

»Nu skal vi drøfte, hvor vi skal hen. Også om vi overhovedet skal tillade politiske reklamer, og hvad vi skal være platform for som offentligt selskab,« siger Poul Erik Ibsen (S), der er medlem af Movias bestyrelse og byrådsmedlem på Lolland.

»Vi havde diskussionen med brysterne, og dér lod vi dem køre. I dag kan jeg se, at vi primært skal drive busselskab. Vi skal ikke sætte folk op imod hinanden, hvad enten det handler om bare bryster eller mellemøstkonflikt. Alle skal være velkomne i vores busser,« siger Vordingborgs borgmester og medlem af Movias bestyrelse Knud Larsen (V), som henviser til den omstridte kampagne fra privathospitalet Nygart, som Movia har fået langt flere klager over end boykot-kampagnen, men som bestyrelsen gav lov til at fortsætte.

I maj 2013 besluttede Movia at sige nej til en busreklame fra »Stop Islamiseringen i Danmark« med henvisning til, at der hverken indirekte eller direkte må reklameres for religiøse anskuelser på busserne. Her nåede reklamen ikke ud at køre på busserne.

»Hvis der er tale om et rent holdnings-budskab uden kommercielle interesser, falder det uden for markedsføringsloven og er lige som andre ytringer reguleret af straffelovens paragraffer om freds- og ærekrænkelser. Politiske ytringer har generelt ret vide rammer,« siger lektor ved CBS og ekspert i markedsføringsret Jan Trzaskowski.

Thomas Gyldal Petersen (S) borgmester i Herlev og formand for Movias bestyrelse, har ikke ønsket at tale med Berlingske. Han henviser til Movia, der henviser til en Facebook-opdatering fra torsdag, som siger at »Movia har vurderet reklamens indhold og budskab og finder, at kampagnen blandt andet virker unødigt stødende.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.

  • Politisk Morgenpost
  • Analyser & Perspektiv
  • Den Politiske Puls
  • Indeks