Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Regeringspartier vil sætte turbo på national roadpricing

Socialdemokraterne og de Radikale vil have gang i national roadpricing og efterlyser politisk mod i spørgsmålet. Den borgerlige fløj er splittet.

De Radikale og Socialdemokraterne vil nu skrue op for arbejdet med national roadpricing - et system, hvor køretøjerne betaler for den faktisk kørte strækning i modsætning til bompenge, hvor der betales for at passere bomstationen eller betalingsringen. Det skriver netavisen Altinget.dk.

- Jeg mener, at vi skal til at speede processen op, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn (S), til Altinget.dk

Det samme mener de Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg (R). Han efterlyser politisk mod til for alvor at gå i gang med projektet.

- Vi bør arbejde på en roadpricingmodel. Der er selvfølgelig nogle tekniske problemer, der skal være styr på. Men vi er nødt til at være modige, siger han til Altinget.dk.

Meldingen kommer kort tid efter, at et udvalg under Trængselskommissionen netop anbefalede roadpricing. Ingen af de to ordførere vil sætte dato på, men Rasmus Prehn håber, at der kan træffes en beslutning i indeværende valgperiode.

Mens de to partier er enige om, at det skal koste at køre på de danske veje, er de ikke enige om, hvorvidt et roadpricingsystem skal genere et provenu - altså den indtægt, som staten får ved opkrævning af skatter og afgifter - eller ej.

Rasmus Prehn mener ifølge Altinget.dk, at systemet bør anvendes til at skabe midler til investering i nye veje, broer og den kollektive trafik.

- Hvis vi skal have et topmoderne og helt tidssvarende vejnet og infrastruktursystem i det hele taget, er vi nødt til at investere noget mere, siger han. Den socialdemokratiske trafikordfører understreger dog, at ønsket om øgede indtægter står for egen regning, og at regeringens politik er, at bilskatterne samlet set ikke skal stige.

Men den radikale ordfører ser anderledes på tingene.

- Jeg mener, at det skal ske som en provenuneutral omlægning. Udgangspunktet er ikke, at det skal give flere indtægter end i dag, siger Andreas Steenberg.

I den blå blok er der uenighed om afgifterne. Dansk Folkeparti er klar til at diskutere en simpel model, mens Konservative ifølge trafikordfører Mike Legarth (K) er klar til at gå i gang med arbejdet i morgen.

- Hvis Konservative Folkeparti havde 90 mandater, så ville vi gå i gang med roadpricing fra i morgen. Det kan ikke gå hurtigt nok, siger Mike Legarth, der dog ikke mener, at Danmark selv skal være udvikler af projektet.

Venstre befinder sig i en anden boldgade.

- Vi er skeptiske over for roadpricing. For det første kan det blive meget dyrt, og så har vi ikke gode erfaringer med store statslige it-projekter, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Altinget.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.