Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Regeringen vil spare stort millionbeløb på DSB over de næste år

DSB må vinke farvel til trecifret millionbeløb fra staten over de kommende år, foreslår regeringen.

Se mere

DSB skal spænde livremmen ind. I hvert fald hvis det står til VLAK-regeringen.

Som del af regeringens finanslovsudspil, der præsenteres torsdag, foreslår regeringen at skære i statens kontraktbetaling til DSB.

Det skal nedbringe statens udgifter til det statsejede jernbaneselskab, der har haft store problemer med blandt andet IC4-tog, der ikke vil køre.

Nu er der dog grund til at tro på, at DSB er kommet i en situation, hvor selskabet kan spare penge uden at det går ud over driften, mener regeringen.

»Der er gennemført en omfattende analyse af jernbanesektoren, der viser, at jernbanedriften kan effektiviseres gennem en bred vifte af tiltag.«

»DSB har allerede iværksat en række af de foreslåede initiativer. Det gør det muligt at nedsætte statens kontraktbetaling til DSB med 207 millioner kroner i 2018, 415 millioner kroner i 2019, 622 millioner kroner i 2020 og 829 millioner kroner i 2021,« hedder det i regeringens udspil til finanslov.

Besparelserne vil samlet set reducere statens betaling til DSB fra 3800 millioner kroner i 2018 til 3148 millioner kroner i 2021.

Regeringens forslag kommer på et tidspunkt, hvor DSB's regnskab for de første seks måneder af 2017 viser bedre takter end skandaleåret 2016.

Selskabet er tilbage i plus efter et minus sidste år på hele 1,7 milliarder kroner.

I første halvår af 2017 omsatte DSB for 5,1 milliarder kroner, hvilket er en marginal stigning.

DSB fik i alt 1,6 milliarder kroner ind i passageromsætning fra fjern- og regionaltog, 756 millioner kroner ind fra S-tog og 2,1 milliarder kroner fra trafikkontrakter med staten.

Mens mange danskere kan fortælle historier om forsinkelser, når de kører med DSB, så steg punktligheden på fjern- og regionaltog ifølge DSB i første halvår af 2017.

Her kørte 79,1 procent af togene ifølge DSB til tiden mod 72,7 procent i første halvår 2016, der var præget af fejl og sporarbejder.

Punktligheden for S-tog er gået lidt tilbage til 92,0 procent mod 94,1 procent i første halvår af 2016.

Det skyldes ifølge DSB massive sporarbejder på S-togsnettet i første halvår. DSB anfører derudover "fejl på sikringsanlæg" som en grund til det lille fald i punktligheden.

Samlet havde DSB 98,2 millioner kunderejser i første halvår, lidt færre end i samme periode 2016.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.