Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Radikal kampagne får hård medfart for grisebemærkning

En ny reklamekampagne fra de Radikale, der referer til svinekød, møder kritik fra SF for at tegne et »os og dem« over for muslimer. Tværtimod, lyder det fra regeringspartiet.

Et billede af de Radikales leder, Morten Østergaard (R), ledsaget af teksten »Mit ønske. Vis respekt. Uanset om du spiser gris eller ej«.

Sådan ser en ny kampagne ud, som de Radikale har lanceret fredag. Og allerede fra morgenstunden har budskabet vakt stor debat.

Hos SF mener ligestillingsordfører Özlem Cekic (SF), at referencen til svinekød ikke kan forstås på andre måder end som en direkte henvisning til muslimer. Og det kan sende et signal om et »os og dem«, frygter hun:

»Når man fremhæver dem, der spiser eller ikke spiser svinekød, gør man det til et spørgsmål om, hvad man tror på - i stedet for at rette det imod dem, der vil demokratiet, og dem, der vil bekæmpe det,« siger Özlem Cekic.

Hun opfordrer de Radikale til at holde tungen lige i munden - særligt set i lyset af terrorangrebet på satiremagasinet Charlie Hebdo.

»Indirekte er der et mistillidsbudskab. Er der nogen, der ikke spiser gris, som ikke har udvist respekt? Det kan godt være, at det ikke har været de Radikales hensigt. Og det er nok også derfor, at min skuffelse er stor, fordi jeg ville kunne have forventet det af mange andre partier, men ikke fra de Radikale,« siger hun.

Ordføreren understreger, at der ikke er tale om en krig mod religion, men mod ekstremisme, og derfor er det uheldigt at bruge spisevaner som en analogi for forskellig tro, sådan som de Radikales Nadeem Farooq (R) har forklaret det på Twitter.

»Det allervigtigste må være, at det ikke bliver gjort til en kamp mellem dem, der spiser svinekød, og dem, der ikke gør. Det her er jo en kamp mellem dem, der vil demokratiet, og dem, der vil bekæmpe demokratiet. Derfor synes jeg, at det er utrolig vigtigt, at de budskaber, der kommer fra partiernes ledelser, ikke er med til at tegne et »dem og os«,« siger Özlem Cekic.

Netop skellet mellem »os og dem« er dog lige præcis det, de Radikale ønsker at mane i jorden, siger udlændingeordfører Marlene Borst Hansen (R).

»Budskabet er, at vi er i opposition til de kræfter, som ønsker at sætte skel mellem muslimer og ikke-muslimer. Vi ønsker, at alle skal respektere hinanden,« siger hun.

Spørgsmål: I skriver »uanset om du spiser gris eller ej«. Kan du forstå, at man kan opfatte det, som om kampagnen er rettet mod muslimer?

»Det er klart, at når der står gris, vil man få en tanke om muslimer, men det handler netop om at sige, at vi skal gøre op med »dem og os«-tankegangen. Den er rettet mod os alle sammen. Vi har et ønske om, at alle, der indgår i fællesskabet i det danske samfund, skal respektere hinanden - også dem, som vi ikke deler religion eller holdning eller køn eller alder med,« siger Marlene Borst Hansen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.