Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Skolereformen – har den gjort en forskel?

Erik Fjord Moesgaard glæder sig over boglige fremskridt hos sine tre sønner, men det er usikkert, hvem der skal have æren for dem.

Drengene diskuterer oftere skolefaglige emner. Alligevel er Erik Fjord Moesgaard tilbageholdende med at rose folkeskolereformen. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Drengene diskuterer oftere skolefaglige emner. Alligevel er Erik Fjord Moesgaard tilbageholdende med at rose folkeskolereformen. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Nu hvor påskeferien er vel overstået, og sommeren kan skimtes i det fjerne, er det snart tid til status for skolereformens første år.

Første tanke var, om reformen overhovedet har gjort en forskel. Og selv om tingene efterhånden er blevet til vaner og ikke længere mærkes som forandringer, må jeg sige: Ja, den har gjort en forskel – og mest til det bedre.

På den mindre gode side bar begyndelsen præg af, at reformen var utilstrækkeligt forberedt. Især i de første tre måneder var der meget nyt, og det blev generelt ikke introduceret særligt godt. Vi var nok forberedt på nogle aha-oplevelser, men ikke i de mængder. Heldigvis tog børnene det i stiv arm, så det var vist mest forældrebekymringer. Et højere informationsniveau og en bedre forberedelse havde dog ikke været en luksus!

Undervejs blev der på Hvalsø Skole så tillige slået en skævert, da man liiige syntes, det var smart at ændre formen for studietiden (lektiecafé, lektiehjælp, faglig fordybelse ... kært barn, mange navne). Dette på trods af at alle involverede gav udtryk for, at det fungerede godt i den netop etablerede form. Nå, men også dette blev absorberet blandt børn og lærere og fungerer OK nu.

Nemmere at overstå lektielæsningen

På den positive side gør netop studietiden så, at lektielæsningen generelt klares nemmere og med kvalificeret sparring. Det har gjort lektiehåndteringen lettere, da der ikke længere er så mange lektier, der skal passes ind i en travl hverdag med mange sports- og fritidsaktiviteter.

Om det skyldes reformen eller ej, ved jeg ikke, men vi oplever også, at drengene derhjemme oftere end før diskuterer skolefaglige emner. Ikke at vores børn er specielt »nørdede«, men det virker, som om de er mere interesserede i det end tidligere. Markus i 1. klasse forsøger sig for eksempel ofte ud i det engelske og prøver også at kopiere det tyske, som Lukas i 5. klasse nu har stiftet bekendtskab med. Og på samme måde er børnene på en eller anden vis mere orienterede mod dansk og matematik, end de var tidligere. Det ses også på det faglige niveau, hvor vi synes at kunne spotte en positiv udvikling (ud over hvad der følger af tidens gang). Men igen, det er måske lidt flot at lade skolereformen få æren for det! Men i hvert fald dejligt at iagttage som forælder.

Et område, vi havde frygtet lidt, var forældresamarbejdet, hvor al kontakt uden for »kontortid« var bandlyst. Men også det område har fundet et fornuftigt leje. Vi overvejer kraftigt, hvor hastende vores ærinde er, men hvis det brænder på, er lærerne ikke rigide, og vi får klaret tingene uden at støde på større forhindringer.

Alt i alt må vi sige, at vi indtil nu har oplevet en skole til det bedre. Der er stadig mange ting, der skal arbejdes med, men drengene er fortsat glade for at lære og være i skolen, og vi oplever, at deres faglige niveau i hvert fald ikke er faldet, samtidig med at de fortsat har tid til deres fritidsaktiviteter. Så må vi som forældre acceptere, at tingene ikke altid forløber, som vi gerne ville. Sådan var det jo i øvrigt også før reformen!

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.