Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Pape: Kabeltyve skal straffes hårdere

Den konservative leder, Søren Pape Pulsen, foreslår i et indlæg, at kabeltyve skal straffes hårdere med en særlig paragraf dedikeret til forbrydelsen.

Det forsinker S-tog dagligt, og koster dermed samfundet masser af penge. Tyveri af de værdifulde kobberkabler på de elektrificerede S-togsstrækninger har længe drillet den offentlige trafik, og det får nu den konservative leder, Søren Pape Poulsen (K), til at foreslå en særlig paragraf, som kabeltyvene kan dømmes efter.

»I dag straffes kabeltyveri typisk efter straffelovens paragraf 276, som omhandler simpelt tyveri, og kun i sager, som skaber såkaldt »omfattende forstyrrelse i driften af almindelige samfærdselsmidler,« er der mulighed for også at rejse sigtelse efter straffelovens paragraf 193 stk. 1, hvor straframmen er op til seks år,« skriver formanden i et indlæg på tv2.dk.

Han foreslår derfor, at man opretter et tredje punkt i førnævnte paragraf 193, som kabeltyve kan straffes efter.

»Strafferammen i vores nye kabeltyveriparagraf skal tage udgangspunkt i den hårde paragraf, da vi grundlæggede mener, at kabeltyveri altid forstyrrer offentligheden – og de hundredtusindvis af danskere, der blot passer deres arbejde – og derfor skal man straffes hårdt derefter,« foreslår K-formanden, der samtidig slår fast, at hvis det er udlændinge, der står bag tyverierne, så vil straffen være en udvisning til hjemlandet.

I 2014 forårsagede 173 kabeltyverier forsinkelser for 1.674 S-tog, og transportminister Magnus Heunicke (S) nedsatte af samme grund tilbage i december en arbejdsgruppe, der skal udarbejde forslag til, hvordan man kan komme kabeltyveriet til livs. Gruppen ventes at aflevere sine anbefalinger i løbet af foråret, men der er for lang tid til, fastslår Søren Pape Poulsen.

»Regeringen har nedsat en task-force, der skal have fokus på problemet, men den skal først afrapportere til Transportministeriet til april, og først derefter skal ministeren beslutte sig for, hvad han vil. Det er alt for sent. Der er behov for, at vi allerede nu får gjort noget effektivt ved problemet,« skriver formanden på tv2.dk.

BaneDanmark har tidligere meddelt, at man overvejer at udskifte kobberkablerne med aluminiumskabler for at komme tyveriet til livs.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.