Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ole Birk Olesen: Pressen fremstiller mig som liberal sprællemand

Transportminister Ole Birk Olesen peger på taxiaftale som delvis sejr, der gør det værd at være i regering.

ARKIVFOTO
ARKIVFOTO

»Pressen kan godt lide at fremstille mig som en liberal sprællemand. Men historien er, at vi har landet en historisk liberalisering af taxi-erhvervet.«

Sådan lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).

På Liberal Alliances landsmøde i Aalborg ligger han sig i strømmen af LA-topfolk, der forsvarer regeringsdeltagelsen og kritiserer pressen for at være urimelig i deres beskrivelse af LA's resultater i VLAK-regeringen.

Både partiformand Anders Samuelsen, økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll, landsformand Leif Mikkelsen og undervisningsminister Merete Riisager langede i deres taler ud efter pressen og især kommentatorerne.

»De siger så meget,« lyder det fra Simon Emil Ammitzbøll.

Han mener, at Liberal Alliance i årevis har fået urimelig kritik af pressen, mens man er gået frem ved 11 valg. Hvis altså man taler alt fra folketingsvalg til skolevalg med.

Transportminister Ole Birk Olesen siger:

»Jeg bliver ofte spurgt om, vi overhovedet får noget ud af at være i regering. Hvis man lytter til oppositionen og til pressen, så kunne man godt få det indtryk, at Liberal Alliance går fra nederlag til nederlag,« siger Ole Birk Olesen.

Han mener dog, at journalisterne, der "kun leder efter konflikter og skandaler" overser LA's resultater.

»En delvis sejr er ikke et nederlag,« siger Ole Birk Olesen med henvisning til taxiaftalen.

Den er blevet udlagt som et nederlag for Liberal Alliance, fordi kørselstjenesten Uber valgte at lukke kort efter, at Ole Birk Olesen præsenterede taxiaftalen.

»Uber har besluttet, at vi lukker tjenesten i Danmark, det gør vi på grund af af den politiske lovgivning om taxaloven,« lød det fra Ubers danske talsmand Kristian Agerbo på et pressemøde den 28. marts i år.

Han tilføjede:

»Der er rigtig mange elementer i aftalen, som bevæger sig i den forkerte retning.«

Uber havde over 300.000 bruger i Danmark, og blev af Liberal Alliance set som et eksempel på den nye teknologi, der vil forbedre Danmark.

Trods Ubers lukning er taxiaftalen en delvis sejr, siger Ole Birk Olesen

»Regeringen ville gerne have lempet lovgivningen, så det blev muligt at bruge sin private bil til taxikørsel. Men der var et urokkeligt flertal mod at fjerne de nuværende krav om taxametre og sædefølere i bilen.«

»Det er altså de nuværende krav i den eksisterende taxilov, der har tvunget Uber til at lukke,« siger Ole Birk Olesen.

Han mener, at taxiaftalen er "en historisk liberalisering af taxierhvervet".

»Med den kommende taxilov får vi omsider afskaffet den kommunale planøkonomi, der har ført til høje priser og et lille udbud af taxier,« siger Ole Birk Olesen til klapsalver fra salen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.