Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Minister vil lave forsøg med hverdagen på 50 skoler

Kommuner kan søge om at give nogle af deres skoler frihed til at ændre skoledagen for elever.

Merete Riisager fik en forvokset blyant ved sin tiltræden som undervisningsminister. Nu skal blyanten bruges til at godkende forsøgsskoler, der vil ændre hverdagen for eleverne. Scanpix/Ida Marie Odgaard
Merete Riisager fik en forvokset blyant ved sin tiltræden som undervisningsminister. Nu skal blyanten bruges til at godkende forsøgsskoler, der vil ændre hverdagen for eleverne. Scanpix/Ida Marie Odgaard

Skoledagen kan på nogle skoler se helt anderledes ud, når eleverne møder ind efter sommerferien i år.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har åbnet postkassen og mail-indbakken for gode idéer til, hvordan skolerne kan ændre på deres hverdag. Idéerne skal munde ud i 50 forsøgsskoler.

Forsøgsskolerne får lov til at veksle den såkaldt understøttende undervisning til andre forløb, som de finder mere brugbare.

Det kan være særlige turboforløb for fagligt svage elever eller modsat talentforløb for fagligt dygtige elever.

Det lokale erhvervsliv kan også få lov til at komme ind i klasseværelserne. Eksempelvis kan skolerne lave en klasse med en særlig teknologiprofil eller samarbejde om nogle håndværksmæssige og innovative evner.

»Det er en mulighed for, at man kan omlægge nogle ressourcer fra den understøttende undervisning til andre pædagogiske tiltag, som man mener kan styrke kvaliteten,« siger Merete Riisager.

Forsøgene skal udføres inden for rammerne af skolereformen fra den tidligere regering, understreger ministeren.

Forsøgsskolerne kan se bort fra paragraf 14 og 16 i folkeskoleloven. Dermed får skolerne mulighed for at afkorte skoledagen, hvis de ønsker det.

Samtidig må skolerne dog ikke bruge forsøgene til at spare penge. Hvis forsøgene viser sig at være billigere end den normale undervisning, skal hver en krone bruges på at højre kvaliteten på skolen.

Hvis skoledagen afkortes, er det skolens ansvar, at der er et sfo-tilbud til eleverne i stedet. Det må ikke koste forældrene ekstra.

Forsøgene vil vare to år, før de skal evalueres. Her skal skolerne vise, om forsøgene har haft den ønskede effekt eller ej.

Skal eventuelt vellykkede forsøg bredes ud?

»Alle de forsøg vi laver, gør vi for at blive klogere,« siger Merete Riisager.

Det bliver kommunerne, der skal søge på vegne af deres skoler.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.