Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Minister vil beskytte unge mod alkoholreklamer

Et nyt lovforslag skal være med til at skåne børn og unge for de alkoholreklamer, som ifølge en europæisk undersøgelse tydeligt påvirker dem.

En omfattende undersøgelse fra det europæiske overvågningscenter for alkoholmarkedsføring, EUCAM, viser ifølge Kristeligt Dagblad, at alkoholreklamer påvirker unge til at drikke mere.

Det har sundhedsminister Astrid Krag (SF) noteret sig, og hun glæder sig derfor over, at regeringen for nylig har fremsat et lovforslag, der skal forsøge at skærme de unge mod reklamerne.

- Den gør det ulovligt at målrette sine alkoholreklamer mod børn og unge og sikrer, at man ikke må reklamere for alkohol på steder, hvor der er mange børn og unge, eksempelvis i nærheden af fritidsinstitutioner og skoler, oplyser Astrid Krag til Berlingske Nyhedsbureau.

EUCAM-undersøgelsen omfatter 9.000 unge i Tyskland, Holland, Polen og Italien, og den konkluderer, at jo flere TV- og webreklamer for alkohol, teenagerne har set, desto mere sandsynligt er det, at de i løbet af de seneste 30 dage har drukket sig fulde.

- Vi betragter undersøgelsens resultater som så overbevisende, at alle former for kommerciel kommunikation om alkohol bør forbydes (...) Vi er bekymrede for, at vores regeringer ikke gør nok for at reducere skadevirkningerne af alkohol, lyder det i et manifest udgivet af 71 europæiske forskere tilknyttet EUCAM ifølge Kristeligt Dagblad.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.