Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Minister om ny togaftale: Jeg har fuld tillid til DSB

Med den nye trafikaftale skal DSB levere mere præcise tog og flere sæder. Dansk Folkeparti fastholder kritik af, at DSB skal stå som materielindkøber.

Mere præcise tog og flere pladser til passagererne. Det er nogle af de nye ydelser, som DSB skal levere, efter at regeringen sammen med SF og Enhedslisten i marts indgik en togaftale for de næste ti år. Med aftalen står det også klart, at DSB forbliver i rollen som indkøber af materiel, og transportminister Magnus Heunicke (S) understreger på et samråd torsdag, at han »naturligvis« har fuld tillid til DSBs bestyrelse.

»Jeg har intet at kritisere bestyrelsen for, og min tillid til, at den kan varetage dens opgave, er fuldstændig intakt,« siger ministeren.

Magnus Heunicke var indkaldt til samråd i Transportudvalget af de borgerlige partier, der blandt andet gerne ville vide, hvordan han kan mene, at den nye tiårige kontrakt er et skridt væk fra de skandaleramte IC4-tog, når det eksplicit fremgår, at DSB fortsætter med togene.

Og det ville da også være rart at slippe for de stærkt forsinkede og teknisk hårdt plagede togsæt, erkender ministeren.

»Man ville jo ønske, at man kunne komme af med dem eller køre med nogle andre. Men det ønske kan man jo ikke rigtig bruge til noget, for der er ingen let snuptagsløsning for at finde andre tog,« siger Magnus Heunicke.

Under forhandlingerne om togaftalen forsøgte han at få Dansk Folkeparti med. Det ville have øget garantien for aftalens langtidsholdbarhed, men det lykkedes altså ikke. Og selv om der ifølge Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen (DF), ikke var meget, der skilte parterne, var det for DF »spiseligt«, at DSB fortsat skal stå for at indkøbe materiel. Partiet ønskede derimod at isolere indkøb af fremtidigt togmateriel fra DSB, sådan så togmateriel kan lejes ud til andre operatører, som i fremtiden kommer til at køre tog i Danmark.

»I lyset af indkøbene af IC4 er DSB ikke de rigtige til at stå for indkøbene,« siger Kim Christiansen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.