Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Minister: Forældre har nøglen til dansk blandt tosprogede

Ekstra modersmålsundervisning hjælper ikke med at gøre børnene bedre til dansk. Forældrene må på banen.

Merete Riisager peger derfor i forældrenes retning for at finde en mulig løsning på problemet.
Merete Riisager peger derfor i forældrenes retning for at finde en mulig løsning på problemet.

Den hylde, hvor værktøjerne til at gøre tosprogede elever bedre til dansk skal findes, er gabende tom.

Derfor er det en frustreret undervisningsminister, der onsdag må konstatere, at hverken modersmålsundervisning eller flere timer i dansk gør børnene dygtigere til det danske sprog.

»Modersmålsundervisning virker ikke. Det er brandærgerligt, for vi står med en voksende gruppe børn og unge, der har svært ved at klare sig i skolen,« siger Merete Riisager (LA).

»Det sætter os i en vanskelig situation, fordi der simpelthen ikke er nogen pædagogiske værktøjer at tage ned fra hylden,« siger hun.

Et stort dansk forsøg, som Undervisningsministeriet har gennemført i 2013 til 2015, viser ifølge Berlingske, at hverken ekstra timer i modersmål eller dansk hjælper børn med indvandrerbaggrund til at blive bedre til dansk.

Merete Riisager peger derfor i forældrenes retning for at finde en mulig løsning på problemet.

»Vi skal i højere grad inddrage forældrene. Det nytter ikke med lappeløsninger. Forældrene har nøglen til den tidlige udvikling af sproget, der finder sted, inden barnet starter i skole,« siger ministeren.

»Udfordringen er ofte ikke, at børnene har to sprog, men at de møder op i skolen uden at have et fungerende sprog.«

Ministeren opfordrer forældrene til at tale, synge og læse med deres børn for at udvikle et sprog forud for skolestart.

Modersmålsundervisning har i mange år været meget omdiskuteret blandt forskere og politikere.

Flere forskere har modsat forsøget vurderet, at modersmålsundervisning kan være en vigtig vej til at lære et nyt sprog. Det kan det, fordi eleverne bygger det nye sprog oven på sit modersmål.

6300 elever i 1., 4. og 5. klasse har deltaget i forsøget.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.