Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Millioner er allerede brugt på omstridt broprojekt

Lav oliepris har fået politikere til at tvivle på togbro over Vejle Fjord. En del penge er dog allerede brugt.

ARKIVFOTO: Royalt Sommertogt. Regentparret besøgte i september 2015 Vejle. Her ved ankomsten med Vejle Fjord Broen i baggrunden.
ARKIVFOTO: Royalt Sommertogt. Regentparret besøgte i september 2015 Vejle. Her ved ankomsten med Vejle Fjord Broen i baggrunden.

Planen om en togbro over Vejle Fjord vakler. En vigtig del af den politiske opbakning og en god slat af pengene til milliardbyggeriet er i hvert fald forsvundet.

Det skriver Jyllands-Posten.

Men trods broens usikre fremtid kører Vejdirektoratets indledende øvelser til byggeriet på skinner. Her er man ifølge Jyllands-Posten i fuld gang med den VVM-redegørelse, som der er afsat 91,9 millioner kroner til at gennemføre, og som afsluttes i år.

Pengene er blandt andet brugt på at undersøge miljøkonsekvenser, ruter og priser.

Ved fjorden har staten samtidig overtaget mindst 12 ejendomme fra borgere, som bor ved en af de potentielle ruter for broen. Alene i denne måned er der indgået aftaler om opkøb af tre huse i området, og flere er i spil.

I alt er der købt ejendomme for omkring 47 millioner kroner, oplyser Vejdirektoratet.

Spørgsmålet er bare, hvornår der kommer en bro - hvis den overhovedet kommer.

Regeringen barsler med et kasseeftersyn af Togfonden, der vil vise, hvor mange milliarder der mangler til finansieringen, som hviler på skatteindtægter fra olie i Nordsøen.

Oliepriserne er faldet drastisk, siden 28,5 milliarder kroner blev øremærket i 2013.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, vil have togbroen aflyst.

Hidtil har Socialdemokraterne holdt fast i broplanerne, som er en hjørnesten i timeplanen, der skal nedbringe rejsetiden mellem de største byer. Men partiet er nu parat til at revurdere tidsplanen.

- Den realistiske og pragmatiske løsning på det her er at udskyde timeplanen fem, seks, syv år, siger transportordfører Rasmus Prehn (S) til Jyllands-Posten.

Han ser ikke længere for sig, at timeplanen kan realiseres imellem 2020 og 2024.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.