Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Mand spredte løgn om død Johanne Schmidt-Nielsen: Nu får hun 75.000 kroner

Folketingspolitiker blev ramt af en falsk nyhed om, at hun på blodig vis skulle være fundet død nær Aarhus.

Arkivfoto: Folketingspolitiker blev ramt af en falsk nyhed om, at hun på blodig vis skulle være fundet død nær Aarhus. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017)
Arkivfoto: Folketingspolitiker blev ramt af en falsk nyhed om, at hun på blodig vis skulle være fundet død nær Aarhus. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017)

Johanne Schmidt-Nielsen har vundet en sag mod en dansk mand, som i januar spredte en falsk nyhed om, at folketingspolitikeren fra Enhedslisten skulle være fundet død.

Det skriver hun på Facebook.

»Fake news er et gigantisk problem for den demokratiske debat. Uanset om de spredes med kommerciel vinding for øje eller som propaganda. Jeg ønskede at teste, om den danske lovgivning er rustet til den nye virkelighed,« skriver hun.

Ifølge nyheden var hun på mistænkelig vis fundet død nær Aarhus, hvor blodige stole blev båret bort fra gerningsstedet.

Dommen fra Retten på Frederiksberg lyder på 75.000 kroner i tortgodtgørelse.

De doneres til organisationen International Media Support, som kæmper for den frie presse og bekæmpelsen af falske nyheder.

Hun håber, at den konkrete sag kan få andre til at reagere, når de ser eller hører om falske nyheder.

Den 11. oktober blev den danske mand dømt til at betale 75.000 kroner inden to uger. Men pengene er endnu ikke dukket op, oplyser hun.

»Sejren er vigtig. Jeg vil gå så langt som at kalde den en demokratisk sejr. Og den tyder på, at vores lovgivning rent faktisk er gearet til at bekæmpe fake news.«

»Lad os håbe, at denne sag vil skræmme andre fra at sprede falske nyheder. Uanset om det er for at tjene penge eller for at påvirke den politiske proces,« skriver hun videre.

Det var Jyllands-Posten, som afslørede den falske histories ophavsmand, der er hjemmehørende i Tyskland. Hans formål var at tjene penge. Jo flere klik historien fik, jo flere annoncekroner kunne han tjene.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.