Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Lidt under en tredjedel af vælgerne ser ud til at have stemt

Klokken 14 har 28,5 procent af vælgerne stemt på de steder, hvor Ritzau har spurgt til valgdeltagelsen.

Klokken 14 har 28,5 procent af vælgerne stemt på de steder, hvor Ritzau har spurgt til valgdeltagelsen.
Klokken 14 har 28,5 procent af vælgerne stemt på de steder, hvor Ritzau har spurgt til valgdeltagelsen.

Med en times ekstra morgenåbningstid ligger stemmeprocenten ved kommunal- og regionsrådsvalget klokken 14 tilsyneladende kun lidt over stemmeprocenten ved valget i 2013.

Det viser en rundspørge, som Ritzau har foretaget i udvalgte kommuner og valgsteder med 407.104 stemmeberettigede vælgere for at få et fingerpeg om, hvor mange der benytter sig af deres stemmeret.

Klokken 14 havde 28,5 procent stemt på de valgsteder, der er med i rundspørgen.

Ved valget i 2013 havde 27,4 procent stemt på dette tidspunkt. Men dengang åbnede valgstederne først klokken 9 mod klokken 8 denne gang.

Den ekstra time om morgenen er indført for at give vælgerne bedre mulighed for at stemme, inden de skal møde på arbejde. Det er meningen, at denne åbningstid skal gælde ved valg fremover.

Det store spørgsmål er, om den udvidede åbningstid øger valgdeltagelsen, eller om det blot får vælgerne til at stemme om morgenen i stedet for om eftermiddagen.

Der er tale om et af flere initiativer, der skal øge vælgernes lyst og muligheder for at gøre deres indflydelse gældende ved valg til kommunalbestyrelser og regionsråd.

Initiativerne blev sat i værk efter kommunalvalget i 2009, hvor stemmeprocenten dykkede til 65,8 procent, hvilket var usædvanligt lavt.

Siden har kampagner på landsplan og i kommunerne rettet sig imod at få flere - især unge, indvandrere og socialt udsatte - hen og stemme.

Ved valget i 2013 fik sms-opfordringer, husstandsomdelt informationsmateriale, mobile valgsteder og lignende valgdeltagelsen op på 71,9 procent.

Denne gang har blandt andre Kommunernes Landsforening har haft en kampagne rettet mod unge i 20'erne med sloganet »Tænk dig om før du IKKE stemmer«.

Men på andre områder har kampagnen været mindre intensiv end sidst. Blandt andet er den periode, hvor vælgerne har kunnet brevstemme, blevet halveret.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.