Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Lastbilkørsel splitter parlamentskandidaterne

Danmark skal holde fast i særreglerne om cabotagekørsel, mener socialdemokratisk kandidat, mens Liberal Alliances spidskandidat kalder regeringens ageren »hyklerisk«.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Skal Danmark rette ind og droppe de danske særregler om den såkaldte cabotagekørsel eller blive i samme spor og ignorere henvendelsen fra Europa-Kommissionen?

Det er de to kandidater til Europa-Parlamentsvalget Gunde Odgaard (S), der er kandidat for Socialdemokraterne, og Christina Egelund (LA), der er spidskandidat for Liberal Alliance, lodret uenige om.

»Endnu engang vil EU have indflydelse på det danske arbejdsmarked, og endnu engang er det ikke til det bedre. De danske cabotageregler er sikkerhed for, at transport af varer på danske landeveje foregår under ordentlige løn- og arbejdsvilkår, og sikrer mod social dumping på landevejene. Derfor skal reglerne ikke laves om, tværtimod skal de styrkes,« siger Gunde Odgaard, der kommer fra en baggrund som sekretariatschef i Bygge-, Anlægs- og Trækartellet.

Sidste år ændrede regeringen reglerne omkring cabotagekørsel for at gøre det sværere for lastbilchauffører fra eksempelvis Rumænien at køre til Danmark med en stort set tom lastbilvogn for at løse opgaver på rumænske løn- og arbejdsvilkår her i landet. Og det var nødvendigt, mener Gunde Odgaard.

»Arbejdsmarkedet for chauffører er totalt ureguleret, og det er et rent mirakel, at den fuldstændige lovløshed, der hersker, ikke har resulteret i flere ulykker,« siger han.

Transportminister Magnus Heunicke (S) siger til Børsen, at han fortsat vil kæmpe mod den ulovlige cabotagekørsel, og at der må andre metoder i brug, hvis regeringen bliver nødt til at droppe særreglerne.

Liberal Alliances spidskandidat kalder det direkte »hyklerisk«, at regeringen »lægger sig fladt ned for EU, når det handler om børnechecken«, men stritter imod, når det for eksempel drejer sig om lastbilkørsel.

»Det er fair nok, at regeringen har andre politiske kæpheste, men der er nødt til at være en harmoni i principperne for dansk selvbestemmelse. Det nytter simpelthen ikke noget, at regeringen giver afkald på selvbestemmelse i nogle tilfælde og gør antræk til kamp for selvbestemmelse i andre tilfælde,« siger Christina Egelund

»Det er ikke urimeligt at forlange, at regeringens principper for Danmarks selvbestemmelse er de samme uanset, hvilke politiske sager vi har med at gøre,« fortsætter hun.

Den danske særlov om udenlandske lastbilchaufførers godskørsel i Danmark er ifølge Europa-Kommissionen i strid med EUs regler. Og hvis Danmark ikke retter ind, så rykker en afgørelse hos en domstol nærmere.

Kommissionen har sendt en såkaldt åbningsskrivelse, der er forløber for en retssag, til den danske regering om sagen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.