Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

LA-profil om DF og S: De er nogle bagstræbere og maskinstormere

Uber annoncerede tirsdag, at tjenesten lukker i Danmark. LA begræder nyheden og bebrejder S og DF.

Debat i Folketinget d. 5. december 2016. Liberal Alliances Joachim B. Olsen. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2016)
Debat i Folketinget d. 5. december 2016. Liberal Alliances Joachim B. Olsen. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2016)

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti tvinger kørselstjenesten Uber ud af Danmark.

Det mener både Liberal Alliance og De Konservative, efter at Uber tirsdag har annonceret, at tjenesten lukker i Danmark som følge af den kommende taxalovgivning.

Regeringspartierne, Socialdemokratiet, DF, De Radiale og SF stemte alle for aftalen. Alligevel bebrejder LA's erhvervsordfører, Joachim B. Olsen, Socialdemokraiet og DF for Ubers exit.

»DF og S har ikke ønsket det. De er nogle bagstræbere og nogle maskinstormere.«

»De har været mere optaget af at beskytte en branche for konkurrence i stedet for at gøre det rigtige og skabe vækst. Det er enormt ærgerligt«, siger han.

Lukningen ærgrer også De Konservatives transportordfører, Rasmus Jarlov. Men han erkender, at det skyldes den taxalov, som hans eget parti har været med til at indgå.

»Som alle ved, ville den borgerlige regering gerne have haft, at Uber kunne fortsætte.«

»Men den blev tvunget af SF og S til at lave lovgivning, som tvinger Uber ud af Danmark, siger Jarlov, der har været en af kørselstjenestens varmeste støtter på Christiansborg.«

At kørselstjenesten ophører, går både ud over brugere og chauffører, lyder det fra Joachim B. Olsen, som også har været stor fortaler for Uber.

»Det er ærgerligt for både de 200.000 brugere i København, som har taget Uber til sig, og for de chauffører, som har fået en indkomst fra Uber«, siger han.

Den kommende taxalov gør det muligt for andre end de etablerede taxaselskaber at komme ind på markedet, men stiller omvendt krav til udstyr som sædefølere og taxametre.

Loven gør ifølge Joachim B. Olsen, at Danmark går glip af teknologi, som både er deleøkonomisk, skaber mindre trafik på vejene og gør det muligt for folk med lavere indkomster at bruge en kørselstjeneste.

Liberal Alliance og De Konservative gik i regering med Venstre for fire måneder siden. Nu forlader Uber Danmark. Har I fejlet?

»Nej, vi har på ingen måde fejlet. Det udspil, som regeringen kom med, var mere liberalt end det udspil, som den tidligere venstreregeringen kom med.«

»I Danmark er det Folketinget, der vedtager lovene og ikke regeringen. DF og S har blokeret for, at vi kunne tage den nye teknologi til os«, siger Joachim B. Olsen.

Fra 18. april er det ikke længere muligt at bestille kørsel via selskabets app.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.