Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kommunikations-ekspert skamroser Løkkes virtuelle julekalender

December måned igennem har Venstreformand Lars Løkke Rasmussen underholdt med anekdoter og personlige fortællinger på sin Facebook-profil. Og det har han gjort til topkarakter, mener kommunikationsekpert.

Lars Løkke Rasmussen hiver brunkager ud af ovnen i det sidste afsnit af hans Facebook-julekalender.
Lars Løkke Rasmussen hiver brunkager ud af ovnen i det sidste afsnit af hans Facebook-julekalender.

Det startede i køkkenet med et billede af hjemmelavet medister, det sluttede med en video af hjemmebagte brunkager fra en ovn i en ferielejlighed på Gran Canaria, og undervejs er det blevet til billeder fra ture til Afghanistan, Færøerne, Grønland, Korea og sorthvide fotografier fra de private fotoalbum.

Alt sammen krydret op med udførlige anekdoter, politiske overvejelser og private tanker om at være far og ægtemand.

Lars Løkke Rasmussen (V) har de seneste 24 dage ført sin helt egen julekalender på sin Facebook-side, og det har han gjort særdeles godt, mener digital chef og rådgiver i politisk digital kommunikation hos Geelmuyden Kiese, Benjamin Rud Elberth.

»Altså, jeg må sige, at det er en helt fantastisk julekalender. Det må være enhver webredaktørs våde drøm at have en partiformand, der gør så meget ud af det, og som hver dag lægger stor energi i at skrive personligt og svare på de kommentarer, der kommer,« siger Benjamin Rud Elberth.

Og den tidligere statsminister kommer vidt omkring i julekalenderen, hvor han hver dag svarer på et spørgsmål, som en af hans følgere har stillet i kommentarfeltet til gårsdagens opdatering. Lige fra rejser til verdens afkroge til historier om hans første fritidsjob som avisbud. Alt i alt danner de enkelte afsnit tilsammen fortællingen om en helt almindelig mand, mener Benjamin Rud Elberth.

»Vi ved jo godt, at Lars Løkke Rasmussen er sat i verden for at få stemmer, men jeg tror, at hans følgere oplever det som, at han giver dem noget tilbage. Han virker som et helt almindeligt menneske med en masse fortællinger,« påpeger kommunikationseksperten.

Men det er ikke nødvendigvis uden risiko, når man kaster sig ud i den slags projekter, betoner Benjamin Rud Elberth.

»Det ville falde igennem, hvis man fik fornemmelsen af, at det ikke var ham selv, der lavede de her opdateringer. Hvis det skal fungere, skal man være der selv, ellers bliver det gennemskuet. Det kunne aldrig gå med en ghostwriter,« siger Benjamin Rud Elberth.

Lars Løkke Rasmussen afslører selv i den sidste opdatering, der kom om morgenen 24. december, at ideen til kalenderen kom til ham selv, da han var i gang med at skrive 500 julekort til ambassadører, folketingskollegaer og andre personer.

»Og så slog det mig, hvor stort et privilegium det er at have så mange mennesker, der her har bakket mig op i løbet af et år, der jo ikke just kun har budt på medgang. Måske det var lige så relevant at sende alle dem - Jer! - en julehilsen som de 500 gode mennesker, der skulle have julekort fra mig?,« forklarer han på sin Facebook-side.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.