Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

IC4-tog splitter politikerne: Skal de tvinges på værksted?

Politikere fra rød og blå blok er dybt uenige, om de få IC4-tog, der rent faktisk kører, skal en tur på værksted.

DSB skal ikke sende samtlige IC4-tog på værksted trods nye, alvorlige fejl på de italienskproducerede tog.

Sådan lyder reaktionen fra Socialdemokraterne og de Radikale efter et borgerligt krav om, at de blot 19 »aktive« IC4-tog omgående bliver pillet af de danske jernbaner for at blive undersøgt.

»Det ville være upassende, hvis vi som politikere begyndte at blande os i DSBs drift. Sikkerhedsmyndigheder og DSB selv er bedst til at vurdere, hvornår risikoen er så stor, at togene skal tages ud af drift,« siger Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S).

»Vi skal huske på, at det er de bedste af IC4-togene, der er ude at køre nu, og der er altså folk, som har brug for togene til at komme til og fra arbejde og uddannelse,« tilføjer han.

Lignende toner kommer fra de Radikales transportordfører, Andreas Steenberg (R).

»Jeg regner med, at DSB trækker togene ud, hvis de mener, det er nødvendigt. Det har jeg tillid til,« siger han.

Ifølge notater fra Trafikstyrelsen, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, kan skaderne medføre »en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden«, herunder risiko for afsporing.

Notaterne viser også, at der er fundet »materialebrud i lejeskålen« ved »forreste akselhjulleje«. Hændelserne - den seneste for få uger siden - har hverken ført til afsporing eller personskader, men den tekniske udredning af problemerne med en revnet lejeskål er ikke opløftende.

»Vi ser på det her med dyb alvor. Når Trafikstyrelsen taler om en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden, så må der skrides ind lynhurtigt,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Berlingske Nyhedsbureau.

»Det er ganske enkelt uansvarligt at fragte passagerer i materiel, som har fået betegnelsen trafikfarlig,« fortsætter han.

Ligesom de Konservatives transportordfører, Mike Legarth (K), kræver han et hurtigt svar fra transportminister Magnus Heunicke (S), som Berlingske Nyhedsbureau torsdag har forsøgt at få en kommentar fra.

Trods problemerne har DSB ingen planer om at tage tog ud af drift. Men DSB er klar til at handle, hvis det bliver nødvendigt.

Trafikstyrelsen har givet DSB en frist til på fredag til at komme med en midlertidig risikovurdering af togene. Den endelige risikovurdering og sikkerhedsvurderingsrapport skal være klar 15. maj.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.