Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Heunicke bekræftet i sine »værste anelser om IC4-skandalen«

Trafikstyrelsen fastslår, at der ikke er en sikkerhedsrisiko ved at lade 19 af de skandaleramte IC4-tog blive på skinnerne, men transportministeren vil have undersøgt, om de kan blive farlige fremover.

 IC4-tog.
 IC4-tog.

Endnu et kapitel er føjet til historien om de skandaleombruste IC4-tog.

»Og det er ikke et særligt smukt et af slagsen,« konstaterer transportminister Magnus Heunicke (S).

Trafikstyrelsen har ifølge DR Nyheder fundet tre eksempler på »materialebrud i lejeskålen« ved »forreste akselhjulleje« i de italienskproducerede tog, og styrelsen frygter, at togene har skader i selve akselhjullejerne, og at det kan føre til afsporinger. Skaderne har dog endnu ikke ført hverken afsporinger eller personskader med sig.

»De nye problemer med IC4-togene bekræfter desværre de værste anelser, vi har haft om IC4-skandalen. Nemlig at den ikke var slut endnu,« lyder det fra transportministeren.

De fleste af de problematiske tog er ude af drift, men 19 IC4-tog kører stadig, og de er under skarp observation på grund af fejlene. Venstre og de Konservative har stillet sig dybt uforstående over for, at de 19 tog stadig kører, når skaderne ifølge Trafikstyrelsen kan medføre »en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden«, herunder risiko for afsporing.

»Hvis der er konstateret revner på understellet af nogle tog, jamen så er man nødt til at få dem på værksted og få dem tjekket, inden de kører,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), mens hans borgerlige kollega Mike Legarth (K) også vil have taget de 19 tog af skinnerne.»Det er ganske enkelt uansvarligt at fragte passagerer i materiel, som har fået betegnelsen trafikfarlig,« siger han.Magnus Heunicke vil dog ikke parkere IC4-togene og læner sig op ad Trafikstyrelsens vurdering. Styrelsens vicedirektør, Jesper Rasmussen, slår nemlig fast, at der ikke er »en akut risiko« forbundet med problemerne.

»Men hvis der ikke bliver taget hånd om dem, så vil de, som vi skriver i vores notat, på længere sigt kunne udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko og i yderste konsekvens kunne lede til en afsporing, og det kan vi naturligvis ikke leve med,« lyder det fra Jesper Rasmussen i en pressemeddelelse.

Trods den manglende akutte risiko er Magnus Heunicke af den opfattelse, at der skal tages hånd om problemet nu.

»Jeg mener, at vi politisk set har et ansvar for at sikre, at det her problem ikke pludselig vokser, og at det fremadrettet kan blive et sikkerhedsmæssigt problem,« fastslår han.

DSB skal aflevere en midlertidig risikovurdering af de fejlfyldte tog til Trafikstyrelsen inden mandag klokken 12. Derefter skal en årsagsanalyse lande på styrelsens bord 15. maj, og det er de rapporter, der skal danne grund for, hvad der fremadrettet skal ske med IC4-togene, pointerer transportministeren.

»Jeg skal læse den risikovurdering meget, meget nøje, for vi kan selvfølgelig ikke have en situation, hvor danske togpassagerer skal frygte for deres sikkerhed. Vi skal have undersøgt det her problem til bunds,« siger Magnus Heunicke.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.