Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er alt, du skal vide om Støjbergs omstridte annonce

Fire libanesiske medier bringer i dag en annonce fra den danske regering, der bl.a. fortæller, at sociale ydelser i Danmark er sat markant ned.

Sådan ser regeringens annonce ud i den libanesiske avis Al-Mustaqbal.
Sådan ser regeringens annonce ud i den libanesiske avis Al-Mustaqbal.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) har mandag igangsat det, ministeriet kalder en »informationsindsats«, som skal oplyse om »de gennemførte og kommende ændringer i reglerne for ydelser og ophold i Danmark«.

Konkret har regeringen indrykket annoncer i fire libanesiske aviser, hvor den danske regering bl.a. skriver, hvordan Danmark har vedtaget at sætte »sociale ydelser til nyankomne flygtninge med op til 50 procent« ned.

Her er den danske version af annoncen. Artiklen fortsætter nedenunder:

Den danske version af regeringens annonce, som i dag indrykkes i fire libanesiske aviser.
Den danske version af regeringens annonce, som i dag indrykkes i fire libanesiske aviser.

Efter anbefaling fra et libanesisk kommunikationsbureau er der indrykket annoncer i de fire libanesiske aviser An-Nahar, As-Safir, Al-Mustaqbal og Daily Star.

Annoncerne, som alle er placeret på avisernes side fem, samt udgifter til kommunikationsbureauet har kostet omkring 252.000 kroner, oplyser ministeriet.

Sådan ser Støjbergs annonce ud i den libanesiske avis Al-Mustaqbal. Artiklen fortsætter nedenunder:

Foruden annoncerne, der også er »placeret på sociale medier i Libanon«, har ministeriet offentliggjort annonceteksten på de danske asylcentre, ministeriets hjemmeside samt på nyidanmark.dk i 10 forskellige sprogversioner.

Foruden engelsk er informationsteksten oversat til albansk, arabisk, farsi, pashto, russisk, serbisk, somalisk og tigrinya.

Lanceringsplanen skal sikre en stor spredningseffekt, skriver ministeriet

»Det er ministeriets vurdering, at informationen via de libanesiske medier vil blive delt på sociale medier og dermed nå en bred landegruppe«, skriver ministeriet videre.

Ministeriet målretter sin »informationsindsats« mod især menneskesmuglere, mellemhandlere, transportører mv., »der formidler rejserne til potentielle asylansøgere«.

Annoncerne bliver indrykket dagen efter, at omkring 275 flygtninge brugte Scandlines’ rute mellem Puttgarden og Rødby til at komme ind i Danmark.

Flere forventes at ankomme mandag, og det illustrerer behovet for en kampagne, siger Inger Støjberg mandag til Berlingske Nyhedsbureau:

»Søndagens hændelser, og det rykind, vi kommer til at se mandag, viser med al tydelighed, hvorfor det er vigtig at sende nogle klare signaler og give en fuldstændig nøgtern gennemgang af reglerne i Danmark,« siger Inger Støjberg.

Her forklarer ministeren ligeldes, hvorfor regeringen har valgt at hænge teksten op på forskellige asylcentre

»Når vi hænger annoncen op på asylcentrene, hænger det sammen med, at vi ved, de mennesker, der er i Danmark, selvfølgelig er i tæt kontakt med venner og familie i hjemlandet, og derfor er det vigtigt, at vi netop helt nøgternt informerer om de reelle betingelser,« siger Inger Støjberg.

På Støjbergs ministriums hjemmeside hedder det, at man i øjeblikket ikke regner med, at dagens avisannoncer i de libanesiske medier også skal indrykkes i andre landes aviser i de kommende dage og uger.

Ministeriet afviser dog ikke, at det kan komme på tale i fremtiden.

»Behovet herfor vil blive vurderet løbende,« skriver ministeriet således.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.