Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forbrugere og ølproducenter roser kaloriemærkning på alkohol

Forbrugerrådet Tænk og Bryggeriforeningen roser et nyt tiltag fra EU, der på sigt skal placere oplysninger om kalorieindhold, tilsætningsstoffer og præcis alkoholmængde på øl, vin og spiritus.

Hvor mange kalorier er der egentlig i en øl, den fine franske rødvin eller glasset med 12-årig whisky?

Forbrugerne har i øjeblikket svært ved at komme med et svar, da mange alkoholprodukter ikke oplyser, hvor mange kalorier, man hælder i sig.

Derfor har Europa-Parlamentet onsdag stemt for, at der i fremtiden indføres regler, som pålægger producenterne at fortælle køberne om kalorieindhold - og derudover tilsætningsstoffer og antal genstande i flasken.

Og det er en rigtig god idé, mener blandt andre Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, der forklarer, at mange danske ølproducenter allerede i dag har valgt at trykke oplysningerne på etiketten.

»Vi vil meget gerne informere forbrugerne om indholdet i produkterne, og vi gør det i stor stil allerede i dag,« siger Niels Hald.

Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at der bør være en forskel på kravene til mærkning af almindelige fødevarer og en øl eller flaske vin.

»Det er vores vurdering, at forbrugerne ikke har så meget viden om indholdet og tit mest tænker på, hvor mange genstande, der er i, og ikke kalorieindholdet. Og set ud fra et ernæringssynspunkt er der tale om tomme kalorier,« siger Camilla Udsen, seniorkonsulent for fødevarepolitik i Forbrugerrådet Tænk.

Socialdemokraternes medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose (S) siger, at beslutningen er en sejr for forbrugerne i Europa.

»Vi synes helt elementært, at forbrugerne har krav på informationer om det, de indtager. Det har vi for fødevarer, og det bør vi også have for alkohol. For nogle vil det måske betyde, at man vælger kalorielette produkter, mens andre måske vælger at drikke mindre, når man kan se, hvor mange genstande, der er,« siger Christel Schaldemose.

Niels Hald fra Bryggeriforeningen frygter ikke, at forbrugerne med de nye oplysninger om blandt andet kalorier vil droppe en øl til maden eller fredag efter fyraften.

»Jeg tror, forbrugerne vil blive positivt overraskede over at se, hvor relativt få kalorier, der er i øl,« siger han.

Europa-Parlamentets oplæg skal ses som en del af en ny plan for EU-landenes alkoholstrategi fra 2016 til 2022. Europa-Parlamentets beslutning sendes nu til EU-Kommissionen, som skal stå for at omsætte de nye regler til lov, hvilket efter planen vil finde sted i løbet af 2016.

Christel Schaldemose forventer, mærkningen vil være indført inden for tre til fem år, men det danske europaparlamentsmedlem håber, de kommende regler vil få producenterne til selv at agere tidligere.

»Vi håber, alkoholindustrien frivilligt gør det inden da, så de selv kan få indflydelse på, hvordan mærkningen skal se ud og indeholde,« siger hun, og understreger, at hovedformålet er at mindske den skadelige effekt, alkohol har for mange europæere.

»Vi holder ikke op med at kræve det fra parlamentets side. Vi synes, det er vigtigt for både den enkelte og for samfundet at reducere den skadelige del af alkoholindtaget, her tror vi, mærkning kan være en del af indsatsen,« siger Christel Schaldemose.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.