Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Folkeskolemøde giver fornyet håb om dialog

Landets lærere, elever og skoleledere håber på at få mere indflydelse på fremtidens folkeskole, efter de mandag mødtes med børne- og undervisningsminister Christine Antorini. Vi har brug for råd, siger ministeren.

For første gang siden regeringen i sidste uge fremlagde sit bud på en gennemgribende reform af folkeskolen, som vi kender den i dag, havde børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) mandag formiddag besøg af blandt andet landets elever, skoleledere og lærere.

De håber, at mødet i det såkaldte partnerskab i forbindelse med folkeskolereformen, der tæller Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, BUPL, Skole og Forældre samt Danske Skoleelever, vil blive startskuddet til en øget dialog mellem politikerne og parterne, der sikrer, at de folk, der hver dag arbejder ude på landets folkeskoler, får sat et betydeligt fingeraftryk på reformen.

- Nu er der inviteret til debat, dialog og udvikling, og jeg håber, at der er tale om en reel dialog, så det udspil, vi har set fra regeringen, ikke bare er facitlisten, siger formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, der kalder forløbet frem mod regeringens præsentation af udspillet til en folkeskolereform for en meget »topstyret proces«.

- Det, vi har set fra regeringen, er meget nogle overskrifter og nogle strukturer, men det ændrer ingenting. Det er det, der foregår inde i klasselokalet mellem lærer og elev, som betyder noget, og det er det, vi skal prøve at få fokus på nu i de drøftelser, vi går ind, siger han.

Vera Rosenbeck, formand for Danske Skoleelever, kalder det kritisabelt, at processen indtil videre har været så lukket.

- Efter sommerferien blev processen jo ret godt lukket ned for alle andre end statsministeren, undervisningsministeren og finansministeren, og det, synes jeg, er kritisabelt i forhold til, at der blev lagt op til, at reformen skulle ske i samspil med de forskellige parter. Jeg håber, at mødet kan være et startskud til dialog, siger Vera Rosenbeck, der får opbakning fra formanden for skolelederne, Anders Balle.

- Det ville have klædt ministeren, hvis vi løbende var blevet orienteret om deres overvejelser, og hvis vi havde haft indflydelse undervejs, men nu kommer det så, siger han og understreger behovet for, at politikerne rent faktisk også lytter til, hvad parterne har at sige.

- Vi skal som fagpersoner have stor indflydelse på det her, for at det skal give mening ude på den enkelte skole, siger Anders Balle.

Christine Antorini understreger, at politikerne har et stort behov for råd i forbindelse med forhandlingerne om den kommende folkeskolereform.

- Selvfølgelig er det de politiske partier i forligskredsen, der diskuterer, og forhåbentlig når vi mål med en rigtig god aftale, men det ændrer ikke ved, at vi har meget brug for og lyst til at få gode råd fra de forskellige parter, siger Christine Antorini, der er glad for dagens møde.

- Der har været en bred kvittering fra parterne, der er rigtig glade for, at vi viderefører samarbejdet. Vi kører en række temamøder fra januar og frem, hvor vi dykker ned i nogle af hovedelementerne, blandt andet hvordan vi får flere timer på en mere varieret måde, siger hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.