Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flertal vrider armen om på regeringen: Bilkøbere bliver ikke kompenseret for nye dyrere biler

Nye regler gør nye biler dyrere. Regeringen ville kompensere bilkøbere, men det afviser flertal nu.

Nye regler gør nye biler dyrere. Arkivfoto (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)
Nye regler gør nye biler dyrere. Arkivfoto (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)

Det ser ud til, at et flertal udenom regeringen vrider armen om på de tre regeringspartier.

Det handler om, at der er kommet en ny opgørelsesmetode fra EU, som gør, at bilers brændstofforbrug er mere retvisende.

Det vil spare staten for knap en halv milliard kroner, som bilejerne selv skal have op af lommen.

De penge vil regeringen føre tilbage til bilejerne. Men det er et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten imod.

- Vi har lagt op til, at langt størstedelen konverteres til bilejerne, men at nogle procent bliver lagt over til energiforliget, hvor vi kan bruge dem på at sænke elafgiften, siger skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF).

Kommentaren falder forud for et ekstraordinært møde i Skatteudvalget onsdag eftermiddag, hvor punktet er på dagsordenen.

Ordføreren medgiver, at det bliver dyrere at købe ny bil end med regeringens forslag, fordi nogle penge bruges til at sænke elafgiften.

Men så får borgerne pengene tilbage på den måde. Det vil komme elforbrugere til gode, men ikke nye bilejere.

Forud for mødet vil Socialdemokratiet dog helst bruge pengene på grøn omstilling og flere el- og hybridbiler på vejene, mens DF vil bruge pengene på at betale for sænkning af elafgiften.

En sænkning af elafgiften stammer fra regeringens forslag om en ny energiaftale.

Dennis Flydtkjær siger ligeud, at regeringen ikke har oplyst partierne tilstrækkeligt, da bilaftalen blev indgået i midten af september sidste år.

- EU-forordningen blev aftalt i juni sidste år, altså et par måneder før bilaftalen. Men vi fik ikke noget at vide. Forordningen trådte i kraft 1. september, 22 dage før vi lavede aftale.

- Det indgik ikke i forhandlingerne, vi havde dengang. Vi fik ikke at vide, at det ville give et merprovenu, for så havde det været helt oplagt at tage det med i samme omgang, siger Dennis Flydtkjær.

Spørgsmål: Kan du forstå, hvis regeringen føler sig snigløbet?

- Man havde ikke lavet en aftale med os inden. Det skulle man nok have gjort.

- Vi har sagt, at man ikke skulle se på bilafgifterne, for det giver en masse usikkerhed, og vi ville gerne have tryghed om markedet. Så kommer man med et stort lovforslag og ændrer kraftigt på det, siger Dennis Flydtkjær.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.