Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

EU-regler driller dansk studenterkørsel

EU-regler om køre- og hviletid gør det vanskeligt at bringe gamle veteranbiler i brug til studenterkørsel.

Den obligatoriske druktur på ladet af en lastbil står til at blive lidt mindre glamourøs for de mange studerende, der om få måneder springer ud som studenter.

EUs regler om køre- og hviletid kræver nemlig, at alle lastbiler er udstyret med en såkaldt fartskriver, der registrerer, hvor længe og hvor hurtigt bilen har kørt. Sidste sommer fastslog Justitsministeriet, at EU-reglerne også vedrører de veteranlastbiler, der bliver brugt i erhvervsmæssig henseende.

Et analogt kontrolapparat anslås at koste 5.000 kroner, mens et digitalt et af slagsen koster 20.000 kroner at installere. Ifølge Jyllands-Posten har det dog vist sig vanskeligt at installere apparatet i de gamle veteranlastbiler, ligesom den digitale version vil være for dyr at installere. Derfor har mange af de vognmænd, der står for kørslen, søgt om dispensation hos Rigspolitiet for at blive undtaget for reglerne om fartskrivere.

De ansøgninger er dog ikke blevet besvaret, og Rigspolitiet oplyser, at man fortsat er i gang med at behandle sagerne uden dog at ville give en tidshorisont.

Usikkerheden betyder, at vognmændene ikke har kunnet garantere, at de kan afvikle de planlagte studenterkørsler.

Allan Pedersen fra Lundemøllens Studenterkørsel siger til Jyllands-Posten, at den usikkerhed har fået mange studenter til at afbestille veteranlastbilerne.

»Bare de seneste to dage har jeg tilbagebetalt 300.000 kroner på grund af afbestillinger, og indtil videre har jeg mistet mere end en tredjedel af mine bestillinger,« fortæller han til Jyllands-Posten.

Justitsminister Mette Frederiksen (S) bekræfter i et skriftligt svar til Berlingske Nyhedsbureau, at veteranlastbilerne er omfattet af EU-reglerne.

»Studenterkørsel er en festlig dansk tradition. EU-reglerne stiller imidlertid krav om, at der skal være installeret et apparat, så man kan kontrollere, at chaufførerne overholder reglerne for køre-hviletid. Det kan der ikke dispenseres for,« oplyser ministeren i et skriftligt svar.

Hun siger dog samtidig, at det aktuelt undersøges, om lastbilerne kan slippe af sted med et installere et analogt apparat.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.